به ادامه مطلب بروید1️⃣ مجموعه اعداد طبیعی این مجموعه بصورت مقابل می‌باشد  { ... و ۴ و ۳ و ۲ و ۱ }  و دلیل نامگذاری این مجموعه به نام اعداد طبیعی آن است که اعداد این م
اخبار مهم:
دلیل نامگذاری مجموعه اعداد

 

 

به ادامه مطلب بروید

1️⃣ مجموعه اعداد طبیعی

این مجموعه بصورت مقابل می‌باشد

 { ... و ۴ و ۳ و ۲ و ۱ } 

و دلیل نامگذاری این مجموعه به نام اعداد طبیعی آن است که اعداد این مجموعه در طبیعت وجود دارند. مثلاً شما می‌توانید در طبیعت  ۱ گل یا ۲ درخت یا ۳ پرنده را نشان دهید (اما نمی‌توانید بگویید: اینجا صفر درخت وجود دارد یا ۱- سیب اینجاست!!)

 

آن را با نماد N نشان می‌دهند که این حرف از ابتدای کلمه انگلیسی «Natural» (=نَچرال) به معنای «طبیعی» گرفته شده است.

 

2️⃣ مجموعه اعداد حسابی:

اعداد حسابی همان اعداد طبیعی هستند که صفر هم به آنها اضافه شده است. به اعداد حسابی اعداد صحیح نامنفی هم گفته می‌شود.

مجموعه این اعداد را با حرف W که میان ان یک مُمیَز می‌باشد نشان  میدهند و در حقیقت W حرف اول کلمه انگلیسی Whole به معنی کامل است.

 

3️⃣ مجموعه اعداد صحیح:

این مجموعه بصورت مقابل می‌باشد

 { ... و ۳ و ۲ و ۱ و ۰ و ۱- و ۲- و ۳- و ... }

و دلیل نامگذاری این مجموعه به نام اعداد صحیح آن است که آنها اعدادی درست و بدون خرده بوده و شامل اعداد ممیزی و کسری و ... نیستند. (جزء صحیح یک عدد برگرفته شده از همین مفهوم است.)

 

آن را با نماد Z نشان می‌دهند که این حرف از ابتدای کلمه آلمانی «Zahlen» ( تالِن یا زالِن) گرفته شده است که به معنای «اعداد» می باشد. (Zahlen اسم جمع است(اعداد) و مفرد آن Zahl است که به معنای (عدد) می‌باشد البته این کلمه در جایگاه فعل به معنای (پرداختن) است.)


4️⃣ مجموعه اعداد گویا:

یک عدد گویا عددی است که حاصل تقسیم یک عدد صحیح بر عدد صحیحی غیر صفر است. از آنجایی که مخرج این اعداد می‌تواند برابر با عدد یک باشد، پس تمامی اعداد طبیعی ، حسابی و صحیح ، عدد گویا نیز هستند. 

مجموعه تمام اعداد گویا معمولاً  با حرف Q نمایش داده می‌شود که به انتخابِ جوزپه پئانو از ابتدای کلمهٔ ایتالیاییِ quoziente، به‌معنای خارج‌قسمت، اخذ شده است.

( به لاتین quotient به معنای خارج قسمت)

 

اعداد اعشاری را می‌توان جزو اعداد گویا به حساب آورد زیرا هر عدد اعشاری را می‌توان به صورت کسری نوشت که مخرج آن یکی از توانهای مثبت ۱۰ و صورت آن یک عدد صحیح باشد. 

 

اشتباه نسبتاً رایج این است که گاهی برخی اعداد کسری را با اعداد گویا یکی می‌دانند ؛ در حالی که برای به حساب آوردن یک کسر به عنوان عددی گویا شرط صحیح بودن صورت و مخرج کسر ، اساسی است.

اعدادحقیقی راباحرف R حرف اول کلمه REAL نشان می دهند.

منبع: کانال تلگرامی ریاضی مکمل

 


این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دلیل نامگذاری مجموعه اعداد

دلیل نامگذاری مجموعه اعداد https://eitaa.com/gmp_rozblog_com دلیل نامگذاری مجموعه اعداد دلیل نامگذاری مجموعه اعداد دلیل نامگذاری مجموعه اعداد دلیل نامگذاری مجموعه اعداد دلیل نامگذاری مجموعه اعداد

دلیل نامگذاری مجموعه اعداد دلیل نامگذاری مجموعه اعداد دلیل نامگذاری مجموعه اعداد دلیل نامگذاری مجموعه اعداد

ما را از نظرات ارزشمند خود درباره‌ی این مطلب آگاه کنید
درباره : ریاضی , آموزش ریاضی ,
بازدید : 76
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


برچسب‌ها : ریاضی , آموزش ریاضی ,

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش