در این مقاله که در چند بخش ارائه می‌شوند قصد داریم با ساختار ماشین‌حساب‌ها آشنا شویم و در مورد عملکرد آنها بهتر بشناسیم. همچنین می‌خواهیم مطمئن شویم که آیا ماشی
اخبار مهم:
آیا ماشین‌حساب‌تان درست کار می‌کند؟ - بخش1

   

در این مقاله که در چند بخش ارائه می‌شوند قصد داریم با ساختار ماشین‌حساب‌ها آشنا شویم و در مورد عملکرد آنها بهتر بشناسیم. همچنین می‌خواهیم مطمئن شویم که آیا ماشین‌حساب‌مان درست فکر می‌کند؟

به ادامه مطلب بروید

 

1.      ویژگی های دستگاه و عملکرد ماشین‌حساب

یک وسیله محاسباتی مثل ماشین‌حساب برای دانش‌آموزان امروزی یک وسیله کاملا شناخته شده‌ای است اگرچه والدین آنها فقط می‌توانستند روی ورقه محاسبه کنند یا عملیات ریاضی را ذهنی انجام دهند یا با چرتکه محاسبه کنند. در اوایل دهه 1970 میلادی کار آسان‌تر شد و ماشین‌حساب‌های جمع و جور به بازار راه یافتند.

از آن زمان، ماشین‌حساب‌های ویژه‌ای برای مهندسان (ماشین‌حساب علمی)، حسابداران، اداره امور مالیاتی، ماشین‌حاب‌های گرافیکی (رسم نمودارهای آماری و تصاویر) و... ساخته شده و به تدریج در تلفن‌های همراه و ساعت‌ها تعبیه شدند؛ اما طراحی معمول یک ماشین حساب الکترونیکی جمع و جور اساساً همانطور باقی مانده است.

هر ماشین‌حساب شامل بخش‌های زیر است:

1.1.  صفحه نمایش: برای نشان دادن اطلاعات ورودی و نتایج محاسبات به کاربر

1.2.  صفحه کلید: برای ورودی اطلاعات و عملیات مورد نظر

1.3.  حافظه و تراشه‌های پردازنده: برای نگهداری دستورات و اطلاعات ورودی و خروجی و محاسبه عملیات منطقی

اینها داده های عددی را که برای افراد قابل درک و ضروری است به صورت ؛ BCD Binary Coded Decimal  ؛ دستگاه رمزگذاری می کنند و از آنها برای محاسبات حساب استفاده می کنند.

 

به عنوان مثال ، برای اینکه بدانید "30*5+45" چقدر خواهد بود، باید دکمه‌های صفحه کلید را بطور متوالی فشار دهید: "3" ، "0" ، "×" ، "5" ، "+" ، "4" ، "5"، و سپس طبق قوانین حساب، پس از فشار دادن جمع، ضرب 30 در 5 انجام می‌شود. در این لحظه، نمایشگر نتیجه متوسط"150" را نشان می‌دهد و فقط پس از فشار دادن دکمه با علامت مساوی روی صفحه کلید، نتیجه نهایی محاسبات نمایش داده می‌شود: "195".

و اما در مورد قابلیت اطمینان این اطلاعات؛ هنوز باید "مغز" الکترونیکی را قبول کرد یا سلامت ماشین حساب را بررسی کرد؟!، در نتیجه صحت محاسبات آن را بایستی تأیید یا رد کرد.

ادامه دارد...

 


این مطلب را به اشتراک بگذارید:

آیا ماشین‌حساب‌تان درست کار می‌کند؟ - بخش1

آیا ماشین‌حساب‌تان درست کار می‌کند؟ - بخش1 https://eitaa.com/gmp_rozblog_com آیا ماشین‌حساب‌تان درست کار می‌کند؟ - بخش1 آیا ماشین‌حساب‌تان درست کار می‌کند؟ - بخش1 آیا ماشین‌حساب‌تان درست کار می‌کند؟ - بخش1 آیا ماشین‌حساب‌تان درست کار می‌کند؟ - بخش1 آیا ماشین‌حساب‌تان درست کار می‌کند؟ - بخش1

آیا ماشین‌حساب‌تان درست کار می‌کند؟ - بخش1 آیا ماشین‌حساب‌تان درست کار می‌کند؟ - بخش1 آیا ماشین‌حساب‌تان درست کار می‌کند؟ - بخش1 آیا ماشین‌حساب‌تان درست کار می‌کند؟ - بخش1

ما را از نظرات ارزشمند خود درباره‌ی این مطلب آگاه کنید
درباره : رایانه , نرم‌افزار , آموزش رایانه , ریاضی , آموزش ریاضی ,
بازدید : 158
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


برچسب‌ها : ریاضی , آموزش ریاضی , رایانه , آموزش رایانه , نرم افزار , منطق ریاضی , ماشین حساب , چرتکه ,

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش