روز چهارشنبه 21 فروردین 1398، اولین تصویر ثبت شده از یک سیاه‌چاله در تاریخ علم نجوم به نمایش درآمد. تیم تلسکوپ افق رویداد در کنفرانس خبری خود آن را به نمایش گذاشته است.  برای دیدن گزارش
اخبار مهم:
نمایش اولین تصویر از یک سیاه‌چاله در تاریخ علم نجوم

روز چهارشنبه 21 فروردین 1398، اولین تصویر ثبت شده از یک سیاه‌چاله در تاریخ علم نجوم به نمایش درآمد.

تیم تلسکوپ افق رویداد در کنفرانس خبری خود آن را به نمایش گذاشته است.

 برای دیدن گزارش خبری آن به آدرس اینجا بروید

به ادامه مطلب بروید

اما سوال اینجاست که:

🔭 اگر سیاه‌چاله واقعا سیاه و نادیدنی هست پس تلسکوپ افق رویداد چطور از آن تصویر تهیه کرده است؟  اهمیت تلسکوپ افق رویداد و اولین تصویری که از سیاه‌چاله به دست آورده است در چیست؟

 

این ویدئوی آموزشی را با زیرنویس فارسی ببینید.

 

تصویر بالا اولین نتیجه رصد یک سیاه چاله توسط تلسکوپ افق رویداد است. 

این تصویر از سیاه چاله مرکز کهکشان M87 بدست آمده که میلیاردها برابر خورشید جرم دارد.

برای تهیه چنین تصویری، مجموعه‌ای از تلسکوپ‌ها در سرتاسر کره زمین همزمان سیاه‌چاله را مورد مشاهده قرار داده‌اند و نتایج توسط ابرکامپیوتر مورد تحلیل قرار گرفته است و تصویر بالا حاصل شده است.

 

نتایج نشان می‌دهد سیاه‌چاله مرکز کهکشان در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد.

 

ممکن است شما با دیدن این تصویر با این وضوح دلسرد شده باشید اما توجه به چند نکته پیرامون این تصویر از سیاه چاله لازم است:


✳️ برای تهیه چنین تصویری از افق رویداد سیاه چاله‌ی عظیمی در مرکز یک کهکشان، می‌بایست فاصله بین تلسکوپ‌ها در ابعاد زمین از هم باشد. چون روش آشکارسازی این سیاه چاله بر مبنای تداخل سنجی بوده، می‌بایست آرایه تلسکوپ‌ها در فواصل دوری از هم باشد تا بتوان همین تصویر نه چندان واضح را برای سیاه‌چاله بسیار سنگین بدست آورد.


✳️ برای تهیه این تصویر 8 رصدخانه با آرایه‌ای از تلسکوپ‌های رادیویی بطور همزمان سیاه‌چاله مرکز کهکشان M87 را مشاهده نموده‌اند. حجم داده‌های تولید شده توسط همین 8 رصدخانه به اندازه‌ای است که با سریع‌ترین شبکه اینترنت نیز نمی‌توان آن‌ها را برای پردازش منتقل کرد. بنابراین هارددیسک‌ها را با هواپیما به یک مرکز ابررایانش منتقل نمودند و توسط یکی از قوی‌ترین ابررایانه‌های ساخته شده حجم عظیمی از داده‌ها مورد پردازش قرار گرفت.


✳️ دقت این رصد به حدی است که اگر تلسکوپ‌ها به اندازه بسیار بسیار کمی با یکدیگر همزمان نباشند، تصویر درستی نخواهیم داشت. بنابراین تیم تلسکوپ Event Horizon از یک ساعت اتمی برای همزمانی بین تلسکوپ‌های سرتاسر زمین استفاده کردند که در هر ۱۰۰ میلیون سال فقط یک ثانیه خطا دارد.


✳️ اگر بخواهیم تصویری از این واضح‌تر داشته باشیم باید تلسکوپ‌ها در فواصلی دورتر از ابعاد کره زمین قرار بگیرند یا تعداد رصدخانه‌ها افزایش یابد که این کار مستلزم پردازش و توان فنی بسیار عظیمی است که شاید در آینده نزدیک محقق شود.


 

دقت کنید که این تصویر از یک سیاه چاله بسیار پر جرم با افق رویداد بسیار بزرگ است و برای سیاه‌چاله‌ها در ابعاد ستاره‌ای نیاز به تکنولوژی بسیار بالاتری خواهیم داشت. بنابراین تا همین‌جا هم تلسکوپ Event Horizon کار بسیار عظیمی انجام داده است. ولی قطعا تصاویر با وضوح بالاتر از سیاه‌چاله‌ها به زودی بدست خواهند آمد.

 

ادوارد ویتن، فیزیکدان مشهور و تأثیرگذار در حوزه نظریه ریسمان میگوید:

 

هدف از فیزیکدان بودن این نیست که بیاموزیم چگونه چیزها را محاسبه کنیم، بلکه هدف این است که اصولی که بر طبق آن جهان کار می کند را بشناسیم.


منبع: کانال تلگرام مجله علمی فوتینو

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

نمایش اولین تصویر از یک سیاه‌چاله در تاریخ علم نجوم

نمایش اولین تصویر از یک سیاه‌چاله در تاریخ علم نجوم https://eitaa.com/gmp_rozblog_com نمایش اولین تصویر از یک سیاه‌چاله در تاریخ علم نجوم نمایش اولین تصویر از یک سیاه‌چاله در تاریخ علم نجوم نمایش اولین تصویر از یک سیاه‌چاله در تاریخ علم نجوم نمایش اولین تصویر از یک سیاه‌چاله در تاریخ علم نجوم نمایش اولین تصویر از یک سیاه‌چاله در تاریخ علم نجوم

نمایش اولین تصویر از یک سیاه‌چاله در تاریخ علم نجوم نمایش اولین تصویر از یک سیاه‌چاله در تاریخ علم نجوم نمایش اولین تصویر از یک سیاه‌چاله در تاریخ علم نجوم نمایش اولین تصویر از یک سیاه‌چاله در تاریخ علم نجوم

ما را از نظرات ارزشمند خود درباره‌ی این مطلب آگاه کنید
درباره : فیزیک , گرانش و کیهانشناسی , نجوم و اخترشناسی ,
بازدید : 342
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


برچسب‌ها : فیزیک , گرانش , کیهانشناسی , نجوم , اخترشناسی , سیاهچاله ,

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش