در پست قبل درباره تلسکوپ جیمز وب اطلاعاتی رو معرفی کردیم و محل قرارگیری آن را در نقطه لاگرانژی2 به فاصله 1.5 میلیون کیلومتری زمین در نظر گرفتیم. این نقطه و نقاط دیگر لاگرانژی کجاها هستند و چه اهمیت و
اخبار مهم:
اهمیت نقاط لاگرانژی برای تلسکوپ جیمز وب

در پست قبل درباره تلسکوپ جیمز وب اطلاعاتی رو معرفی کردیم و محل قرارگیری آن را در نقطه لاگرانژی2 به فاصله 1.5 میلیون کیلومتری زمین در نظر گرفتیم.

این نقطه و نقاط دیگر لاگرانژی کجاها هستند و چه اهمیت و مزایایی دارند؟

در ادامه با ما باشید...

🔸اهمیت نقطه لاگرانژی L1

 

فاصله نقطهL1 اززمین تقریبا ۱/۵میلیون کیلومتر است (تقریبا ۴برابر فاصله ماه تا زمین) جسمی که در این نقطه قرار می‌گیرد بین خورشید و زمین واقع شده و در مدار مستقل به دورخورشید می‌چرخد و همیشه موقعیت خودش را نسبت به زمین و خورشید حفظ می‌کند بنابراین پانل‌های خورشیدی آن همواره رو به خورشید می‌باشند و نیازی به چرخش و تنظیم ندارد ازطرفی حتی به باطری (که از اجزاء مصرفی ماهواره‌ها می‌باشد) هم نیاز چندانی ندارد. این‌ها مزیت‌های بزرگی می تواند باشد ولی ایراد بزرگ آن این است که بین زمین و خورشید واقع بوده و سمت رو به خورشید به درد رصد فضا و ستارگان نمی‌خورد و زمین هم مانعی برای رصد می‌باشد از طرفی ماندن دائمی در نور خورشید اجازه خنک شدن به پنل‌های و ابزارهای دستگاه را نمی‌دهد. پس به چه دردی می‌خورد؟ بسیاری از ابزارهای نجومی برای مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات ازخورشید ساخته شده‌اند و باید ابزارهای خود را دائما رو به خورشید نشانه بگیرند برای این ابزارها بهترین نقطه L1 می‌باشد. از جمله ابزارهائی که در این مکان گذاشته شده‌اند می‌توان به رصدخانه خورشیدی «سوهو» (Solar and Heliospheric Observatory) اشاره کرد که اطلاعات بسیار مفیدی در مورد خورشید جمع‌آوری کرده است. همچنین رصدخانه آب‌وهوای فضای ژرف (به اختصار DSCOVER) اشاره کرد که مسئول بررسی طوفان‌های خورشیدی می‌باشد.

 

🔸اهمیت نقطه لاگرانژی L2

 

نقطه L2 هم مثل نقطه L1 در فاصله تقریبا ۱/۵ میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد و در مداری مستقل دور خورشید چرخیده و موقعیت خود را همواره نسبت به زمین حفظ می‌کند با این تفاوت که خورشید دیگر مانعی برای رصد ستارگان نیست ابزارهائی که در L2 نصب می‌شوند می‌توانند پنل‌های خورشدی خود را به صورت دائم به سمت خورشید گرفته و ابزارهای اپتیکی (آینه تلسکوپ و…) را هم پشت به خورشید بگیرند. به دلیل فاصله زیاد با زمین مسیر بسیار کمتری از نصف مسیر هم دردرون سایه زمین قرار می‌گیرد که می‌تواند از همین موقعیت هم برای خنک کردن پنل‌ها و ابزارهای حساس خود تا میزان ۵۰ درجه استفاده کند که برای ماندگاری و طول عمر ابزارها بسیار مفید می‌باشد. از این رو تلسکوپ‌های فضائی (نظیر تلسکوپ هابل، هرشل و… و جیمز وب) و همچنین کاوشگر ویلکینسون(WMAP) که تابش پس زمینه کیهانی را اندازه می‌گیرد همگی در این نقطه قرار داشته و یا قرارداده می‌شوند.

 

🔸اهمیت نقطه لاگرانژی L3 

 

نقطه L3 درست در نقطه مقابل مدار زمین به دورخورشید قرار دارد. جسمی که در این مدار قرار می‌گیرد همیشه پشت به خورشید قرار دارد و از روی زمین دیده نمی‌شود. 

نقطه لاگرانژی L3 از زمین بسیار دور بوده و ناپایدار می‌باشد (و این بزرگترین ایراد این نقطه می‌باشد) و در حال حاضر هیچ ابزار نجومی در این مکان قرار ندارد و سازمان‌های فضائی فعلا برنامه‌ای برای آینده این نقطه ندارند ولی اگر یک فضاپیما که درنزدیکی این نقطه مستقر شود می‌تواند بهتر از نقاط لاگرانژی L1 و L2 خورشید را نظارت کند.

 

🔸نقاط لاگرانژی L4 و L5 و تروجان ها

 

از بین پنج نقطه لاگرانژی، نقاط لاگرانژی L4 و L5 جزء پایدارترین نقاط به شمار می‌روند و هرجسمی که در این نقاط قرار بگیرد به سختی جابه‌جا شده و تغییر مکان می‌دهد و همیشه همراه زمین در مدارش به دور خورشید، زمین را همراهی می‌کند و از زمین دور نمی‌شود. این موضوع از دو جهت برای دانشمندان اهمیت دارد:

🔺تهدید: اجسامی که در L4 و L5 قرار بگیرند تنها در سپیده‌دم صبحگاهی و یا هوای گرگ و میش عصرگاهی قابل مشاهده می‌باشند. از طرف دیگر این اجسام بسیار کوچک می‌باشند و به سختی دیده می‌شوند از این رو نام «تروجان» را به آنها داده‌اند که به معنی مخفی می‌باشد (تروجان از افسانه اسب چوبی تروا آمده است) بنابراین تروجان‌ها به اجسامی می‌گویند که مانند سایه زمین (و سیارات دیگر) را تعقیب می‌کنند بدون این که به راحتی دیده شوند. این اجسام می‌توانند تهدید بالقوه‌ای برای زمین باشند.

🔺سفرهای فضائی: نقاط لاگرانژی L4 و L5 می‌توانند کمک بزرگی برای سفرهای فضائی آینده باشند. از آنها می‌توان به عنوان ترمینال‌ها و پارکینگ‌های فضائی استفاده کرد.

منبع: http://star98t.ir


این مطلب را به اشتراک بگذارید:

اهمیت نقاط لاگرانژی برای تلسکوپ جیمز وب

اهمیت نقاط لاگرانژی برای تلسکوپ جیمز وب https://eitaa.com/gmp_rozblog_com اهمیت نقاط لاگرانژی برای تلسکوپ جیمز وب اهمیت نقاط لاگرانژی برای تلسکوپ جیمز وب اهمیت نقاط لاگرانژی برای تلسکوپ جیمز وب اهمیت نقاط لاگرانژی برای تلسکوپ جیمز وب اهمیت نقاط لاگرانژی برای تلسکوپ جیمز وب

اهمیت نقاط لاگرانژی برای تلسکوپ جیمز وب اهمیت نقاط لاگرانژی برای تلسکوپ جیمز وب اهمیت نقاط لاگرانژی برای تلسکوپ جیمز وب اهمیت نقاط لاگرانژی برای تلسکوپ جیمز وب

ما را از نظرات ارزشمند خود درباره‌ی این مطلب آگاه کنید
درباره : فیزیک , گرانش و کیهانشناسی , نجوم و اخترشناسی ,
بازدید : 451
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


برچسب‌ها : فیزیک , گرانش , کیهانشناسی , نجوم , ذرات بنیادی , تلسکوپ جیمز وب , پدیده قرن , نقاط لاگرانژی مدار زمین ,

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش