✅پخش زنده اینترنتی سخنرانی آیت الله احدی هر شب ساعت ۲۲:۳۰ در لینک های زیر:👇👇👇 https://www.aparat.com/pelak323/live https://instagram.com/ahadi.ir _ دانلود اپلیکیشن کتاب های آیت الله احدی در سایت h
اخبار مهم:
سلسله بحث‌های معرفتی آیت‌اله احدی در ماه مبارک رمضان

✅پخش زنده اینترنتی سخنرانی آیت الله احدی هر شب ساعت ۲۲:۳۰ در لینک های زیر:👇👇👇

https://www.aparat.com/pelak323/live

https://instagram.com/ahadi.ir

_

دانلود اپلیکیشن کتاب های آیت الله احدی در سایت https://tqk.ir

پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله احدی (مدظله) 🌐 @Ahadi_ir

 

برای مشاهده مطلب و شنیدن مطالب

به ادامه مطلب بروید

جلسه اول ماه مبارک رمضان ٩٩

 

🌀موضوع: معرفت نفس

 

همانطور که در دعای افتتاح هم آمده است و شما به آن اقرار کردید، یعنی از ذات اقدس اله میخواهیم که به برکت امام عصر (عج)، خشمگین نشویم، این معنویتی که در ماه مبارک رمضان به ما میدهید ثمر دهد، و ثمر آن میشود در هنگام افطار، سحری و روزه داری خشمگین نشویم، و منجر به دعوا نشود و ما بتوانیم خودمان را کنترل کنیم. خواندن این دعا بسیار عالی است و تاثیر گذار هست.

 

♻️فرموده اند موضوع معرفت نفس به کمال رسیدن نفس انسان به وسیله شناخت موجودات و نظم عالم هستی است، البته این شناخت بستگی به طاقت هر شخص دارد.

عوارض و آثار معرفت نفس تشبّه به اله است، چنانکه در حدیث وارد شده است که «تَخَلَّقُوا بِأَخْلَاقِ‏ اللَّهِ» متخلّق به اخلاق خدا شدن، یعنی به صفات او خود را در بیاوریم. مظهر صفات خدا شویم.

 

↩️بنده متخلّق به اخلاق اللّه شوم یعنی چه؟ 

یعنی اخلاق الهی اینست که، همانطور که خداوند به عالم مُلک و ملکوت احاطه دارد عارف هم میخواهد به جایی برسد که به عالم مُلک و ملکوت احاطه پیدا کند.

بنده میخواهم به جوارح جواهر شریفه روحانیت مطلقه برسم این یعنی چه؟ یعنی میخواهم مثل فرشتگان و حتّی بالاتر از آنها بشوم. لذا عارف به دنبال اینها است. 

 

❇️در شبهای ماه مبارک دو رکعت نماز دارد، که در هر رکعت بعد از سوره حمد سه مرتبه سوره توحید خوانده می‌شود بعد از نماز این دعا را بخوانید ⬅️ (سُبْحَانَ‏ مَنْ‏ هُوَ حَفِيظٌ لَا يَغْفُلُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ رَحِيمٌ لَا يَعْجَلُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ قَائِمٌ لَا يَسْهُو سُبْحَانَ مَنْ هُوَ دَائِمٌ لَا يَلْهُو) و بعد از آن تسبحات اربعه (سُبْحانَ اللهِ، وَ الْحَمْدُ لِلهِ، وَ لا إلهَ إلاّ اللهُ، وَ اللهُ أکْبَرُ) را هفت مرتبه بگوید و بعد از آن سه مرتبه بگوید: سُبْحَانَكَ سُبْحَانَكَ سُبْحَانَكَ يَا عَظِيمُ اغْفِرْ لِيَ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ و بعد از آن ده مرتبه صلوات بفرستید.

 

↩️با این دو رکعت نماز هفتاد هزار گناه انسان آمرزیده می‌شود. چرا؟ چون انسان به سلوک رسیده است.

پس با معرفت نفس، انسان از هوی و هوس بیرون می‌آید و به نور می‌رسد که همه اش نور، قدرت، معنویت و لذّت است.

 

💠رسول خدا (ص) فرمودند:

در قیامت میبینم شخصی را میکشند و میگویم: کجا میبرید؟ ملائکه در جواب میگویند که: (هذا من خصمه شهر رمضان)، میفرماید: من بیزارم از کسی که ماه رمضان دشمن او باشد.

 امروز برخی با اطاعت و روزه حضور زده‌اند. نفس را منتسب کنید در فضایی که منتسب به خداست.

 

🔚 برنامه سلوکی:

 

این ذکر شریف را هر صبح و شب، ده مرتبه بگویید:

 

«اللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ أَنَّهُ مَا أَصْبَحَ وَ أَمْسَى بِي مِنْ نِعْمَةٍ وَ عَافِيَةٍ فِي‏ دِينٍ‏ أَوْ دُنْيَا فَمِنْكَ وَحْدَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ، لَكَ الْحَمْدُ وَ لَكَ الشُّكْرُ بِهَا عَلَيَّ حَتَّى تَرْضَى وَ بَعْدَ الرِّضَا»

 

⬅️در روایت آمده است که حضرت نوح (علی نبینا و آله و علیه السلام) این ذکر را می‌گفتند و لذا ایشان عبد شکور نامیده شد.

فایل صوتی جلسه 1

 


بسم الله الرحمن الرحیم

 

جلسه دوم ماه مبارک رمضان ٩٩

 

🌀موضوع: تقویت نفس و آثار

 

در زاد المعاد مرحوم علامه مجلسی روایت معتبری نقل میکند، که اگر شبهای ماه رمضان به دعای افتتاح مشغول شوید فرشتگان آسمان برای همه شما استغفار میکنند، مرتب میگویند خدایا این بنده را دست خالی برنگردان، مرتب طلب رحمت میکنند.

 

❇️به همین خاطر ائمه (ع) به دعای افتتاح مداومت میکردند. سفارش میکنم همه شما را که پای درس اهل بیت (ع) بنشینید. درس اهل بیت (ع) همین قرآن است.

 

✅امام سجاد (ع) هنگامی که به نماز خواندن مشغول بودند و بعد از اتمام نمازشان، دعای ابوحمزه ثمالی را تلاوت میکردند و بعد از آن سحری میل میکردند. 

 

♻️شبهای عبادت است، شبهایی نیست که به لهو و لعب بپردازیم. به همه توصیه میکنم که این سلسله که سینه به سینه به ما رسیده است را به نسل جدید بدهید، این یک ماه برای خداست از دست ندهید، تلویزیون و ...شما را مشغول نکند.

 

✳️النفس صوره المحیط یعنی چه: علم محیط، علم خداست این علم را خداوند در نفس گذاشته است. درخت و جمادات که نمیتوانند اختراع کنند بلکه نفس انسان صورت علم خدا شده است، میتواند اختراع کند. لذا فرمودند:

 

⬅️(النفس فی وحدته کل القوی)، نفس یکی است اما تمام قوای عالَم را دارد.

 

❎نفس، صورت لوح محفوظ است، لوح محفوظ همان علم خداوند است. نفس، غیب مکنون است غیبی که دانه به دانه در زوایای اشیای عالم جاگذاری شده است. نفس، مختصری از کتاب حکیم است. این نفس می تواند پنهانیاتی که در موجودات است را مشاهده کند.

 

↩️ همانطور که خداوند در سوره مبارکه بقره آیه ٣١ فرموده است که:

 

وَعَلَّمَ ءَادَمَ الْأَسْمَآءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَئِکَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِى بِأَسْمَآءِ هَؤُلَا ءِ إِن کُنْتُمْ صَدِقِینَ‏. 

 

و خداوند همه ‏ى اسماء (حقائق و اسرار هستى) را به آدم آموخت، سپس آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: اگر راست میگویید، از اسامى اینها به من خبر دهید؟

 

💠نفس مجموعه چهره جهان است. این عبارات برای فلاسفه و عرفاء نیست که شما متهم کنید علامه حسن زاده و ... را، اینها برای حضرت علی (ع) است، ایشان نفس را این صورت تعریف کرده است ⬅️ (تجلّی لها ربها فاشرقت).

همین که دارد ⬅️(فاشرقت الارض بنور ربه) این نور کجاست؟ در زمین است، این زمین کجاست؟ مثل من و شما که داریم میرویم، (و طالعها فتلألأت) و در اثر طلوع خدا تلألؤ کرد، یعنی نور افشانی کرد واقعاً نفس علامه مجلسی و شیخ مفید و...نور افشانی کردند.

 

↩️(و القی فی هویتها مثاله) خداوند مِثل ندارد ولی مثال دارد. خداوند میخواست خود را نشان دهد که انسان کامل را خلق کرد، نفس به او داد تا بگوید مگر من نمیگویم (کن فیکون) مخلوقم هم میگوید (کن فیکون). 

 

🔵صفات جمایه مربوط به قهر خداست، مثل جهنم و صفات جمیله مربوط به مهر خداست، بهشت مظهر جمال خداست. من قدرت خودم را در نفس به شما نشان دادم این نفس هم میتواند مظهر صفات جمالیه خدا و هم مظهر صفات کمالی خدا شود. 

 

🔚 خمیر مایه شما از کجاست؟ چرا گناه میکنید؟

در حدیث قدسی داریم ⬅️ (خَمّرْتُ‏ طِينَةَ آدَمَ بِيَدِي أَرْبَعِينَ صَبَاحاً). 

این عدد چهل دارای حکمتی است، نمیخواهد بگوید چهل صبح طول کشید یعنی رسیدن به خدا چله میخواهد، اگر میخواهید مظهر صفات خدا شوید چله میخواهید.

فایل صوتی جلسه2


بسم الله الرحمن الرحیم

 

 جلسه سوم ماه مبارک رمضان ٩٩

 

🌀موضوع: اعتدال مزاج 

 

 در حدیث شریفی آمده است که، یکی از علمای یهود خدمت حضرت علی (ع) آمد، حضرت به او فرمود:

هر کسی طبعش معتدل شود مزاجش معتدل میشود، و کسی که مزاجش صاف شود اثر نفس قوی میشود، و هر کسی که اثر نفس در آن قوی شود به سمت بالا میرود، و کسی که به بالا برود متخلق به اخلاق نفس میشود، کسی که متخلّق به اخلاق نفسانی شود به او میگوییم شما یک موجودی هستید که الان انسان شدید و دیگر اسم تو را موجود حیوانی نمیگذارند، و در باب ملک و مکلوت عالم وارد شد و چیزی نمیتواند این حالت را از او بگیرد. 

یهودی گفت اللّه اکبر شما فلسفه همه آنها را گفتید.

(منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج‏ ١٩، ص ٣٠۶)

 

✅معلوم است آن روز هم مباحثی که دقت عقلی داشت به آن فلسفه میگفتند.

حضرت علی (ع) فلسفه را رد نکردند، نفرمودند این فلسفه نیست پس معلوم میشود که فلسفه الهی همان تفسیر قرآن و روایت است.

 

❇️اعتدال مزاج و اعضاء

آنچه که در دانشگاه میخوانند مربوط به اعتدال اعضاء است، که اگر پوست دست بخواهد لطیف بماند بدن را معتدل نگه دار امّا اعتدال مزاج این طوری نیست.. 

 

↩️عارف و فیلسوف میگوید که باید بین این اعتدال اعضاء با مزاج را فرق بگذارید چون نفس از مقوله مزاج معتدل است، نه اعضای معتدل. ممکن است کسی اعتدال اعضا داشته باشد زیبا باشد، ولی اعتدال مزاج نداشته باشد بداخلاقی کند و...

اعتدال اعضاء ربطی به اعتدال مزاج ندارد، ما دنبال حرف طبیب در این بحث نفس نیستیم. در نفس اعتدال مزاج را کار داریم چون نفس مجرد است.

 

♻️این طب ما روحانی است و آن طب آنها  جسمانی است، در مکتب بوعلی، خواجه و علامه حسن زاده آملی برای روانپزشکی قرص نیست بلکه اعتدال مزاج است.

چند مطلب را در این رابطه توضیح میدهم:

 

 1⃣◀️ما حرارت بدن را در پزشکی میگوییم بدن داغ میشود، این حرارت گاهی از جنس گرمایی است که از آتش برمیخیزد که در کلام بوعلی است. و یک جنس دیگر حرارت از فیوضات اجسام و اجرام آسمانی است و مربوط به انوار مجرد است، که به آن انوار اسفهبدیه میگوییم. حال که نفس قوی میشود یعنی حرارت میگیرد و حرارت آن از جنس آتش نیست بلکه از انوار اسفهبدی است، من میخواهم به مبداء حقیقی وصل شوم، این تکاپوی درونی در وجود انسانی که ایجاد میشود حرارتی به بدن میدهد، ممکن است کسی سالها در حوزه بماند و این حرارت را احساس نکند لذا میگوید اینها دروغ است.

 

↩️نفس آنچنان مجذوب رشحات رحمانی میشود که گرما تولید میکند، و حالت خلسه هم همین است، خلسه در اثر اینکه مشغول ذکر است چنان نفس ایشان با ذکر عجین میشود یکدفعه میبیند بدن گرم میشود و از هوش میرود، مدّتی در آن اغماء اولیاء و برزخ را میبیند و بدن بعد خنک میشود و برمیگردد.

 

2⃣◀️ما سه قوا و سه حامل قوا داریم. 

 

1⃣⏪حیوانیه

 

حامل قوای حیوانیه، روح حیوانی است. 

 

2⃣⏪نفسانیه

 

و قوای نفسانی، حامل آن روح انسانی است.

یعنی کارکرد آن عقل، قلب و فطرت است و کسی که عقل، قلب و فطرت ندارد نفس ندارد. 

 

3⃣⏪طبیعیه

 

حامل قوای طبیعیه، مثل غذا، نطفه و نباتیه تا نباشد رشدی نیست، یا مثلاً اگر رگها نباشد حیاتی نیست. 

    

❎آنجایی که حامل قوای حیوانیه روح حیوانی است، کارکرد آن سه تا است:

 

1⃣⬅️قلب

 

2⃣⬅️کبد

 

3⃣⬅️مغز

 

↩️یعنی این سه تا قلب، کبد و مغز کار میکنند تا حامل این شخص بخواهد زنده بماند، پس باید این سه عامل حفظ بمانند.

 

 

🔚 ما اثر نفس را فقط در قوای نفسانیه میخواهیم، آنجایی که مبادی آن فطرت، عقل و قلب است. وقتی قلب را از دست بدهید چیزی ندارید. از این نظر میگوییم به نامحرم نگاه نکنید، سحر خیزی داشته باشید تا قلب نمیرد.

 

🔹فارابی میگوید: هر چه انسان قوای نفسانی را بالا ببرد، اشراقات و تابش نورانیّت آن بیشتر میشود و کوچ میکند به قدس عالم و آنجا لبیک میگوید.

 

🔸پس منظور امیرالمؤمنین علی (ع)اینست که عقل و فطرت صاف شود. 

فایل صوتی جلسه 3

بسم الله الرحمن الرحیم
 
جلسه چهارم ماه مبارک رمضان ٩٩
🌀موضوع: نفس معتدل و مزاج صاف
در ادامه ی مباحث قبلی به شما وعده دادیم که قرار شد شش مرحله ی اینها را برایتان بازگو کنم، امّا لازم نیست همه ی این مراحل را به شما بگویم، چون مبحث سنگین است.
به نظر میرسد که عارف و سالک الی اللّه نقطه ی آن را در همین جا پیدا کرد و برای آن هزینه کرد.
⬅️بنابراین برای تهذیب اخلاق، باید طبیعت و طباع بدن معتدل شود تا مانع تکامل نفس نشود، شیخ بهایی روایتی را از امیرمؤمنان علی (ع) چنین نقل فرموده است:
↩️«من اعتدلت طباعه صفی مزاجه و من صفی مزاجه قوی اثر النفس فیه و من قوی اثر النفس فیه سما الی ما یرتقیه و من سما الی ما یرتقیه تخلق باخلاق النّفسانیّه و من تخلق باخلاق النفسانیه صار موجوداً بما هو انسان دون موجوداً بما هو حیوان و دخل فی الباب الملکی». 
یعنی کسی که طباع او معتدل باشد، مزاجش صفا دارد و از کدورت و ثقل و انحراف در اقتضائات دور است و چنین مزاجی حاکم بر نفس نیست و اقتضائات غیرمعتدلی ندارد تا به نفس تحمیل کند و نفس برای اصلاح این اقتضائات غیر معتدل، مجبور باشد از عالم قدس منصرف شود و به اصلاح امور غیر معتدل بدن بپردازد، بلکه نفس حاکم بر این مزاج است و تأثیرش در مزاج قوی تر از تأثیر مزاج است در نفس، و بدن را به سوی خود میکشد و بدن را نیز هم سنخ خود میکند و آثار ملکوتی را در بدن ظاهر میکند.
1⃣⬅️در اینجا اولین نکته ای که از این حدیث بررسی میکنیم در مورد این قسمت است که (و من قوی اثر النفس فیه سما الی ما یرتقیه)
این مبحث را علامه قبلاً برای ما شرح داده بودند که سنگین هست، به زبان ساده تر برای شما توضیح میدهم، در زبان های همه هست، مثلاً میگویند فلانی چشم برزخی دارد، این همین بیان امام علی (ع) است.
⬅️آقا میفرمایند: وقتی مزاج بشر صاف شود، اگر اینها قوی شود، بطوری قوت پیدا میکند که با همین عقل مجردش معقولات تفصیلیه را میبیند، وقتی این معقولات تفصیلیه را ببیند یقیناً بر ملکات جواهر وجودی عالم غلبه میکند، یکی یکی این ملکات جواهر عالم را پیدا میکند، بطوریکه راحت میتواند چهره های انسان ها را ببیند، مثلاً فلانی چهره ی خوب دارد یا نه چهره سگ دارد. 
❇️معقولات تفصیلیه شامل چه چیزهایی است:
1⃣◀️ مثل فرشته شدن. 
2⃣◀️ مثل اینکه دیگر گناه نکنم.
3⃣◀️ یعنی بخواهیم تالی تلو عصمت بشویم.
و.............. 
🔹صورت هایی که در برزخ نمایان میشوند عارف در همین دنیا میبیند، مثلاً رباخوار با چه چهره‌ای وارد میشود و...... 
2⃣⬅️ هر کسی که بخواهد به آن نقطه ی بالای ارتقاء برسد به او میگویم اول باید قوای نفسانی خود را کامل کنید، حامل های انرژی نفس را پیدا کنید.
✳️حامل های نفس عبارتند از:
1⃣⏪حسن مطلق
2⃣⏪خیر مطلق
3⃣⏪جمال حق مطلق
4⃣⏪مثال عالم وجود
3⃣⬅️ تقدم ماده بر نفس علّی نیست بلکه علّت مُعِدّه است. یعنی نفس چه بدن مادی باشد چه نباشد، نفس است. نفس مستقل است. 
 موجودیّت نفس به بدن نیست، موجودیّت نفس به تجرد از ماده است. لذا زمانی که بدن را دفن میکنید بدن میپوسد و از بین میرود ولی نفس از بین نمیرود.
 
↩ لذا در اینجا نتیجه میگیریم که، تجرد نفس با تجرد خداوند فرق میکند. خداوند مجرد است◀️ یعنی هم از ماده و هم از ماهیت مجرد است، و نفس مجرد است ولی فرقش در اینجاست که◀️ فقط از ماده مجرد است و از ماهیت مجرد نیست. لذا چون مجرد از ماده است در عالم مثال، عقل و فطرت قرار میگیرد. 
🔚 اکنون با این سه مورد متوجه میشوید که امام علی (ع) نفسی که به عالم بالا ترقّی کرد اسم آن را موجود میگذارد، نام نفس حیوانی را که نمیشود موجود گذاشت، وقتی مجرد شد اسم آن را موجود میگذارد.
فایل صوتی جلسه 4

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه پنجم ماه مبارک رمضان ٩٩
🌀موضوع: تعادل مزاج
آیا در این چند روز ماه مبارک به مصداق اللهم غیر سوء حالنان بحسن حالک رسیدیم یا نه؟ 
مهم رسیدن به حقیقت نفس است نه مفاهیم آن.
خلّاق مفاهیم در جهان فراوان هستند انسان کامل شدن خیلی سخت است.
✅یکی از مراحلی که تقریباً عارف طی میکند و به آن میرسد اینست که در صف فرشته شدن وارد میشود.
حضرت علی (ع) میفرماید:
و دخل فی باب الملکی
 وقتی حاملِ اثرِ نفس را بفهمد، نتیجه اش میشود اینکه ایشان به ذی فرشتگان وارد شده است.
ذی فرشتگان اینست که ⬅️ لایتکلمون الا من اذن له الرحمن و قال صوابا، ماها خیلی اوقات جلوتر از خداوند صحبت میکنیم، ولی فرشتگان هیچ وقت جلوتر از خداوند صحبت نمیکنند، تا اینکه خداوند به آنها اجازه دهد. 
↩️در همین قسمت مطلبی از امام سجاد (ع) آمده هست که: مسیر اراده ی خدا را میپیماید، از اراده ی خود و خواسته های خود کاملاً منقطع شد، تمام زندگی خود را هزینه میکند تا راه محبت خدا را پیدا کند. 
❇️مرحوم ملکی تبریزی میفرماید: به خدا عمل کنید، من قبل از اینکه بیدار شوم فرشتگان مرا بیدار میکنند. حتّی فارسی صحبت میکنند، و میگویند آقا بلند شوید. 
♻️ یکی از این مراحل کمالی که خود حضرت امیر (ع) فرموده است را در اینجا شرح میدهیم:
1⃣◀️حکمت عرشی
این را شرح میدهم چون همه دوست دارند این مقام را بگیرند.
✳️اگر بخواهید به این نقطه بارز برسید و در اوج قرار بگیرید باید ۵ قاعده را بگذرانید:
1⃣⏪قاعده حرکت، باید یاد بگیرید که هر چیزی در عالم در حرکت است، و باید یاد بگیرید که حرکت متحرک را به سمت مُباین نمیبرد. در اولین قدم این را باید یاد بگیرید. 
2⃣⏪اینست که یک عنصر نمیتواند صورت‌هایی تشکیل دهد. حتماً آن عنصر باید کیفیت مزاجی خود را درست کند. وگرنه عنصرِ تنها سازنده نیست. از یک عنصر، صورت بالفعل درست نمی‌شود.
3⃣⏪اینست که همیشه عَرَض تابع وجود جوهر است، و حرکت برای جوهر است. یعنی اگر ماده بخواهد به ثمر برسد در صورتی است که جوهره ی این ماده حرکت کند، یک گل که ریشه آن پوسیده حرکت نمیکند، هیچ مهندسی فلز پوسیده را برای درب و پنجره استفاده نمیکند پس حرکت در جوهر است.
اگر جوهره بذر سالم نباشد نمیتواند گیاه شود، اگر جوهره فلز درست نباشد نمیتواند برای ساختمان استفاده شود.
✳️ما دو نوع مباشر داریم:
1⃣⏮مباشر قوی
مباشر قوی مبداء متعالی است، همیشه با ما هست آن خداست. 
2⃣⏮مباشر بعید 
مباشر بعید، حرکت است. برخی دوستان در این زمینه مباشر بعید را چسبیدند، امّا مباشر قوی یعنی خداوند متعال را رها کردند. این درد بی درمان است.
💠خداوند در سوره مبارکه زخرف آیه ٨۴ چه زیبا بیان کرده اند که:
 وَ هُوَ الَّذِي فِي السَّمٰاءِ إِلٰهٌ وَ فِي الْأَرْضِ إِلٰهٌ وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ.
و اوست آن كس كه در آسمان معبود است و در زمين معبود است، و اوست يگانه حكيم و عليم.
🌐ما دنبال حرکت استکمالی هستیم، این حرکت لُبس بعد لُبس است بین آنها خلع نیست، به زبان ساده تر بیان میکنم، مانند بذر تا درخت شود و میوه دهد، بین آن مسیر خلع نیست وگرنه میوه نمیداد.
4⃣⏪حرکت، متجدد است. بذاتها متجدد است، یعنی چه؟ یعنی حرکت لحظه به لحظه میآید. خیال نکنید شب که تا سحر خوابیدید همه ی حرکت‌ها میخوابد، خیر اینگونه نیست. لذا وقتی حرکت، متجدد باشد فعل و انفعال دارد گاهی میرود گاهی برمیگردد، همچنین امتزاج دارد گاهی مخلوط میشود.
اول انسان میخواهد به مقامات بالا برسد امّا در بین راه مخلوط با چیزی میشود و نظرش سست میشود.
🔹بحثی در عرفان و فلسفه داریم به نام توازن، اگر خانمها توازن را یاد بگیرند دیگر حجاب را کنار نمیگذارند. 
5⃣⏪ما یک خدایی داریم که ازلی است، این خدای ما حق ازلی و قدیم است، ما میخواهیم این عناصر را به خدا وصل کنیم، قصد داریم این حرکات متجدده را به خداوند وصل کنیم. 
🔔اینست که حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند:
اگر مزاجتان معتدل و صاف شد و قوای نفسانی شما حامل پیدا کرد، و قوای نفسانی شما به مقام موجود دست یافت، تازه به باب ملکی و فرشته بودن مستند میشود. یعنی اگر حرکت را قبول کردید عناصر ترکیبی حرکت را قبول کردید، کیفیت امتزاج حرکت را صاف کردید، حرکت استکمالی را پذیرفتید، بعد آمدید آن کیفیت حرکت را که بد بود دور انداختید و آنکه خوب بود را گرفتید، آن وقت مستند به باب فرشتگی و ملکی میشوید.
🔚 شیخ اشراق در آخر تلویحات دارد که:
برای امور آخرتتان زیاد دعا کنید. این دعا مثل فکر میماند، این فکر باعث میشود که شما دانشمند شوید و بتوانید مقاصد عالیه را به دست آورید، یعنی همانطور که شما حرکت میکنید ذات اقدس اله را هم به سمت خودتان حرکت دهید.
فایل صوتی جلسه 5: 1 2 3

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه ششم ماه مبارک رمضان ٩٩
🌀موضوع: محور میزان و سنجش اعمال در قرآن
روایات خاصی در شب‌های جمعه ماه رمضان وارد شده است، عرفاء تمام تلاششان اینست که این شب‌های جمعه را احیاء بگیرند، و در محضر خداوند بندگی کنند.
✅هنگامی که قرآن بخواهد بسنجد، سه چیز را میسنجد:
1⃣◀️اعمال
2⃣◀️اوصاف
3⃣◀️ذوات
در مورد اعمال داریم که:👇
🔹خداوند در قرآن کریم سوره مبارکه کهف آیه ١٠۵ میفرماید:
أُولئِكَ الَّذينَ كَفَرُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ وَ لِقائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فَلا نُقيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَزْناً. 
آن‌ها كسانى هستند كه به آيات پروردگارشان و لقاى او كافر شدند؛ به‌همين‌جهت، اعمالشان حبط و نابود شد؛ از این رو روز قيامت، ميزانى براى [سنجش اعمال] آن‌ها برپا نخواهيم كرد.
❇️همینطور در قرآن سوره مبارکه حدید آیه ۱۴ میفرماید:
یُنَادُونَهُمْ أَلَمْ نَکُن مَّعَکُمْ قَالُواْ بَلَى‏ وَلَکِنَّکُمْ فَتَنتُمْ أَنفُسَکُمْ وَ تَرَبَّصْتُمْ وَارْتَبْتُمْ وَغَرَّتْکُمُ الْأَمَانِىُّ حَتَّى‏ جَآءَ أَمْرُ اللَّهِ وَغَرَّکُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ. 
منافقان، مؤمنان را ندا میدهند که مگر ما (در دنیا) با شما نبودیم، گویند: آرى ولى شما خود را به فتنه افکندید و در انتظار (حوادث سوء براى مؤمنان) بودید و (در دین حق) شک کردید و آرزوها(ى باطل) شما را فریفت تا آن که فرمان خداوند(نسبت به هلاکت شما) فرا رسید و (شیطانِ) فریبنده، شما را درباره خدا فریب داد. 
🔔نکته در مورد ایه ی قبلی:👇
🔸بعضی از دوستان در حال انتظار بودند و میگفتند ماه مبارک رمضان برسد حالم خوب میشود، نه تنها خوب نشدید بلکه مردد هم شدید که آیا آخرتی هست یا نه؟ یک سری از خواسته و آرزوهای درونی شما را فریب داد. چرا دنیا ابزار غرور و فریب تو شد؟ 
♻️ در روز قیامت مداد علماء را با خون شهداء مقایسه میکنند، مداد علماء بر خون شهداء برتری دارد. حالا این عالم (هر کسی که مسأله میداند، معلم، استاد دانشگاه، روحانی و همه را شامل میشود) برود قیامت وزنی برای عملش نباشد.
❇️توضیحات قسمت دوم، اوصاف:
⬅️ فردای قیامت پاداش برای آن مدالی است که در دنیا به دست آوردید،همانطور که در سوره مبارکه انعام آیه ١٣٩ آمده است که:
وَقَالُوا مَا فِي بُطُونِ هَٰذِهِ الْأَنْعَامِ خَالِصَةٌ لِذُكُورِنَا وَمُحَرَّمٌ عَلَىٰ أَزْوَاجِنَا ۖ وَإِنْ يَكُنْ مَيْتَةً فَهُمْ فِيهِ شُرَكَاءُ ۚ سَيَجْزِيهِمْ وَصْفَهُمْ ۚ إِنَّهُ حَكِيمٌ عَلِيمٌ. 
و گفتند: آنچه در شکم این چهارپایان است مخصوص مردان ماست و بر زنان ما حرام است، و اگر مرده باشد همه (مردان و زنان) در آن شریک باشند. خداوند آنها را به مجازات این گفتار به زودی میرساند و خدا درست کردار و داناست.
↩️(انعام) شما صابری، نمازگزاری، سحرخیزی، وصل به اهل بیت (ع) هستید، یا ساحر و رمال و...هستید، پاداش بر اساس اوصاف است.
❎انسان میتواند ظرف کمال و ظرف قرآن بشود استعدادهایتان را بالا ببرید، خودتان را وصل به واجب الوجود کنید. 
3⃣◀ذوات، هم درجات.
این ذات به جایی رسید که خود او درجه شد، گاهی بشر به درجاتی میرسد ⏮ لهم درجات. گاهی خودش درجه میشود ⏮ هم درجات.
🔚 آقایان، خانم ها غصب را باید برگردانید، خمس مالتان را باید بدهید حساب سال داشته باشید.
هیچ فقیهی خمس نمیخورد، اساتید ما خمس مصرف نمیکنند به فقراء میدهند.
فایل صوتی جلسه ششم

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه هفتم ماه مبارک رمضان ٩٩
🌀موضوع: غیبی بودن نفس
یکی از درسهایی که در معرفت نفس لازم است اینست که، معرفت نفس یک امر باطنی است و سختی آن به همین خاطر است، و در وجود ما است و در عین حال باطنی است با آکادمی های علمی نمیشود حل کرد. 
 
✅ماورای عالم طبیعه را همه قبول دارند حتّی غربی ها هم قبول دارند که، یک وجودی هست که ماورای طبیعت است. این وجود در متن طبیعت هست امّا در عین حال به آن ماورای طبیعت میگویند، چون ماورای طبیعت در عرض طبیعت نیست بلکه در طول آن است، یعنی اگر طبیعت بدون ماورا بود اصلاً نبود و چیزی غیر از ماورای طبیعت او را نگه داشته است، در واقع این نفس در این بدن است امّا در عرض بدن نیست باطن بدن است.
❇️لذا معرفی غیر از بدن دارد به قول شهید مطهری (ره)، الان هواپیما، برق و تلفن هست و بدون اینها میشود زندگی کرد امّا بدون امور باطنی نمیشود زندگی کرد، پس تمام زندگی یمان را روی یک سلسله ابزار و تمدن قرار دادیم در حالی که تمدن جای دیگری است. اینها را هم داشته باشیم شما بدون معرفت نفس نمیتوانید زندگی سالم داشته باشید، بخل، حسادت، تهمت و افتراء زندگی را سخت میکند امّا وقتی معرفت نفس آمد زندگی آرام میشود.
 
♻️یکسری کلماتی هستند که اساتید میفرمودند: 
 
1⃣◀️در معرفت نفس حیات القلوب است و جهل وجود ندارد، اگر به آنها حتّی به علامه حسن زاده ناسزا بگویید او اینها را نمیبیند و حتّی جواب هم نمیدهد. و اگر این کارها را بکنند و ناراحت شوند معلوم است به عالم ماورایی نرسیده اند. 
 
 2⃣◀️بدن قوی شده است ۵ ساعت در سجده میماند.
 
3⃣◀️درجاتشان در درجات خوبان رفته است.
 
4⃣◀️جلساتشان آدمهای خوب هستند.
 
5⃣◀️بهترین درجات را دارند. 
 
6⃣◀️ذکر آنها معادل روزه است.
 
7⃣◀️مدرسه اشان شبها قیام است.
 
8⃣◀️بدها نمیتوانند حضورشان بیایند، امّا خوبها به سمت آنها میروند و نورانی میشوند.
❎بزرگان میگویند اگرخواستید بدانید کسی به سِر رسیده است یا نه؟ نگاه کنید ببینید مراقبه اش چقدر است. ما در مراقبه نگاهمان اینست که به وحدت حقه حقیقیه برسند، عالم باطن را وصل به وحدت حقیقیه کنند. آن اتصال به محضر خدا مراقبه است.
 
❇️روایت داریم که:
اهل بهشت یک ذره حسرت نمیخورند که، مثلاً فلان زمان مراقبه را از دست داده باشند و هیچگاه از خداوند در زندگی مادی خود غافل شده باشند.
 
✳️گفته شده که:
در چهره ی او نورانیت قول به نورانیت باطن است. مثال برزخی است، در عقلش تصویر جبروت است در نفس او تصویر ملکوت است. اینجا به عالم تجرید رسید هم خیال، نفس و هم عقلش مجرد شد. به شما میگویند بروید، بهترین منزلگاه های قرآن را فراهم کردم و از جلوه ها و زخارف دنیایی منزه است.
💠حضرت علی (ع) فرمودند:
و جعلت الشمس و القمر سراجا وهاجا، نفرمودند⬅️ سراجین چون حضرت (ع) میداند که نور فقط برای خورشید است نه برای ماه.
 
🔷مثال خوبی خواجه طوسی میزند:
میگوید وقتی شب میشود، عوام الناس که بیرون میروند سوال میکنند این چه چیزی است؟ میگویند ماه است و روشنایی به ماه است. امّا وقتی پیش خواجه میپرسند میگوید این چیست؟ میگوید خورشید، چون اگر خورشید نباشد ماه هم نور ندارد. تا معرفت نفس نباشد فکر میکنید نور جای دیگری است امّا وقتی به سمت معرفت نفس بروید میفهمید نور آنجاست.
 
🔚 پس رسیدن به توحید صفات و ذات، غیبی است. مگر میشود بدن نورانی شود و نفس نباشد. نفس، شمس است و بدن قمر است.
طبیعت با ماورایش نمیتواند جدا باشد سیر الی الله است.  

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه هشتم ماه مبارک رمضان ۹۹
🌀موضوع: تجرد نفس
از جمله مسائل سنگین نفس تجرد و بسیط بودن نفس است، این بحث مختص حکماء نیست بلکه متکلمین امامیه هم عقیده دارند.
✅انسان نفسی دارد که مستقل است، نه حجم دارد، نه حرکت دارد، نه سکون دارد، نه مکان دارد، نه مرکب است و....چون حرکت داشتن و مکان داشتن و..از عوارض ماده است. ماده مکان میخواهد و یکجا جمع میشود، امّا نفس بسیط و مجرد است چیزی که مجرد و بسیط است، عوارض ماده را ندارد نمیشود بگوییم نفس کجاست اینها برای نفس نیست، نفس جوهر بسیط است.
فنا و نابودی برای ماده است برای بدن است، برای نفس نیست. نفس منزه از عوارض ماده است دو ماده مثل سنگ به هم میخورند صدا میدهند، امّا دو نفس با هم درگیر نمیشود از جای خود رها نمیشود.
❇️یک قاعده کلی هم داریم، هر چیزی که مرکب است فساد و نابودی هم میپذیرد. مثل گیاه و درخت روزی سرسبز است یک روزی هم میپوسد. امّا هر چیزی که مجرد است فساد را نمیپذیرد.
🔆 در این حدیث معروف از امام علی (ع) داریم:
إِنَّمَا خُلِقْتُمْ‏ لِلْبَقَاءِ لَا لِلْفَنَاء. 
به راستى كه شما براى آخرت آفريده شده ايد نه براى دنيا و براى ماندن خلق شده ايد نه براى فانى شدن.
(تصنيف غرر الحكم و درر الكلم؛ ص ١٣٣)
↩️به عبارت دیگر شیئیت شی به صورت او است، هرگز صورت انسان فاسد نمیشود. حقیقت او از بین نمی‌رود. صورت انسان در علم خدا باقی است.
❎برخی قائل به لوح و قلم و ام الکتاب هستند اما وقتی بحث معاد جسمانی میشود حمله میکنند به فیلسوف چرا؟
ببینید حقیقت انسان به جسم که نیست به صورت انسان و حقیقت انسان است، این صورت حقیقی انسان در معاد برمیگردد که مطابق روایات است. ممکن است حقیقت و صورت انسان به شکل بوزینه و ... برگردد.
♻️لذا ما قائلیم این حقیقت و صورت وقتی میمیرد صورت برزخی میگیرد، وقتی به قیامت رسید صورت اخروی میگیرد، صورت برزخی در طول صورت دنیا است، صورت قیامت در طول صورت برزخی است، در عرض نیست که اشکال شود.
🔔در روایت داریم که پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
هر كه مرا در خواب ببیند، بتحقيق كه مرا ديده است. از براى آنكه شيطان مثل من نميشود در صورت و نه در صورت يكى از وصيّان من و نه در صورت يكى از شيعيان ايشان و بدرستى كه خواب راست يك جزو است از هفتاد جزو پيغمبرى. 
( الأمالي( للصدوق) / النص / ۶۴ / المجلس الخامس عشر)
🔚 خصوصیات شیعیان از دیدگاه امام علی(ع):
1⃣◀️زردى صورت در اثر بیخوابى
2⃣◀️دیدگانشان از گریه تار شده است. 
3⃣◀️پشتهایشان از قیام (نماز) برآمده است. 
4⃣◀️فرورفتگى شكم بر اثر روزه گرفتن
5⃣◀️خشكيدن لبها بر اثر دعاى بسيار
6⃣◀️نشستن غبار فروتنى بر آنها
( الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص٢١۶)
↔️حضرت علی (ع) دنبال شیعه مجرد است.
فایل صوتی جلسه هشتم

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه نهم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀موضوع: اتحاد علم و عمل با جوهر بسیط
در جلسه قبل ثابت شد که جوهر نفس بسیط است و از عوارض ماده مجرد است.
در این جلسه میگوییم هم عقلاً و هم نقلاً ثابت شده که علم و عمل با نفس متحد میشود، و عارض بر نفس نمیشود چون عرض خارج از صمیم معروض است مثلاً رنگ از حقیقت دیوار خارج است.
در حالی که ما قائلیم که علم با نفس ناطقه اش متحد است با وجودش متحد است. این اتحاد باعث می‌شود که در قیامت تجسم اعمال پیش آید و الا اگر متحد نباشد تجسم اعمال نیست.
اینکه می‌گویند دفتر میآید منظور این است که همین حقیقت وجود اعمال شما دفتر شماست.
✅لذا در سوره مبارکه فاطر آیه ١٠ آمده است که:
مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا ۚ إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ ۚ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۖ وَمَكْرُ أُولَٰئِكَ هُوَ يَبُورُ. 
هر که طالب عزت است (بداند که همانا در ملک وجود) تمام عزت خاص خدا (و خداپرستان) است. کلمه نیکو (ی توحید و روح پاک آسمانی) به سوی خدا بالا رود و عمل نیک خالص آن را بالا برد. و بر آنان که به مکر و تزویر اعمال بد کنند عذاب سخت خواهد بود و فکر و مکرشان به کلی نابود خواهد شد.
❇️لذا پیامبر (ص) فرمودند:
الْعِلْمِ‏ إِمَامٍ‏ الْعَمَلِ‏ وَ الْعَمَلِ تَابَعَه. 
علم پیشوای عمل است و عمل تابع و پیرو علم است. 
( الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص۴٨٨)
↩️باید عده ای درس بخوانند عالم شوند تا مردم را امرار کنند. عمل مردم تابع علم فقهاء است. 
♻️نفس دو پا دارد:
1⃣◀️قوه شهویه
2⃣◀️قوه غضبیه
که این دو پا همه جا نفس را میبرد، هیچوقت علم، انسان را به جاهای ناپاک نمیبرد.
✳️ثمرات اتحاد علم و عمل با نفس اینست که:
1⃣⏪این جوهر بسیط نفس دوست دارد با مجردات بنشیند، اول مجرد عالم خداست مجردات مانند عقول، فرشتگان و فطرت هستند.
 
2⃣⏪همه وجودش را برای تمثلات گذاشته است. چهره های نورانی را در خواب می‌بیند.
❎مرحوم شیخ مفید میفرماید:
اینکه می‌گویند بعد دفن نکیر و منکر میآید این لقب دو فرشته نیستند این عمل خودت است فعل خودت است و ان هذین اسمین ....عبارة ان فعل...‌
💠آیاتی در مورد اتحاد عالم، علم و معلوم است مانند:
↙️فَالْيَوْمَ لَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَلَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ.(سوره مبارکه یس آیه ۵۴).
پس در آن روز کمترین ظلمی به هیچ کس نشود و جز آنچه عمل کرده‌اید ابدا جزایی نخواهید یافت.
↙️يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ ۖ وَإِذَا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ.( سوره مبارکه مجادله آیه ١١)
ای اهل ایمان، هرگاه شما را گفتند که در مجالس خود جای را (بر یکدیگر) فراخ دارید، جای باز کنید (و برای نشستن مکان بالاتر و نزدیک‌تر به پیغمبر تنازع و تزاحم مکنید) تا خدا بر توسعه (مکان و مقام و منزلت) شما بیفزاید و هرگاه گفتند که از جای خود (برای توسعه مجلس یا کار خیر دیگری) برخیزید، برخیزید، تا خدا مقام اهل ایمان و دانشمندان شما را (در دو جهان) رفیع گرداند، و خدا به هر چه کنید به همه آگاه است.
↩️معلوم است صاحب علم متحد با علم است که بالا رفته است. انسان جنب میشود باید غسل کند معلوم میشود که روح درگیر شده است، بدن تابع روح است.
🔚در هزار و یک کلمه ج ٢، علامه حسن زاده حفظه الله تعالی در مورد معاد، سه نقل قول آمده است:
1⃣⏮معاد جسمانی
2⃣⏮معاد روحانی
3⃣⏮معاد جسمانی و روحانی
⬅️بعد میفرماید: قول ما معاد جسمانی و روحانی است.
چرا تهمت میزنید که ایشان قائل نیستند. این نسبت‌های ناروا معصیت است.
خدا بسیط الحقیقه است ما که بسیط الحقیقه نیستیم.
گرفتار هوی و هوس غرب نشوید.

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه دهم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀موضوع: حقیقت معرفت نفس
یک حقیقت بیشتر نیست، این همه کثرت که می‌بینید یک حقیقت بیشتر نیست. این کثرتها تجلی آسمانی الهی است. 
حقیقت معرفت نفس بدن با روح مرتبط است. این ارتباط بدن با روح از قبیل ثابت به متغیر است. از قبیل حادث به قدیم است.
✅روح همیشه ثابت است، بدن از بین میرود.
روح آیینه بدن است بخواهد خود را نگاه کند باید به روح نگاه کند. وقتی روح بخواهد خودش را نگاه کند خدا را نگاه میکند چون روح هم یک موقعی از بین میرود.
❇️اگر بخواهیم مثل وحدت شویم حقیقت خود را بشناسیم. خیلی سخت است این ربط نفس با بدن چگونه است. در حوزه معرفت نفس مکروه ندارند ذره ای تعلّق به دنیا ندارد، وابسته به دنیا نیستند.
♻️باید معارف عقلی را بشناسیم. بیشتر از ٩٠ مورد هست که باید بدانیم برای اینکه به معرفت برسیم، یکی از آن موارد عبارت است از:
1⃣⬅️بین نفس و بدن تقابل نیست، هیچکدام از تقابل‌ها نیست بلکه تقابل محیطی و محاطی است. نور برای نفس است، پستی، ذلت و کدورت برای بدن است. نفس محیط است و بدن محاط است. محیط نورانی بدن، نفس است.
✳️لذا میفرمایند: نفس وقتی سیر نزولی پیدا میکند تابع بدن میشود، وقتی سیر صعودی پیدا میکند بدن تابع نفس میشود. برای اینکه سیر صعودی، به نور نیاز دارد. انسان وقتی به مزار شهداء میرود انوار مقدس او را فرا میگیرد و انسان لذت میبرد.
همه میفهمند بدن تاریک است، اگر بخواهد سیر صعودی داشته باشد نیاز به نفس نورانی دارد. این حقیقت انسان است.
💠اگر کسی در حوزه معرفت نفس برود خودش را میشناسد، افسردگی و بیماری او درمان میشود.
↔️مرحوم شیخ بهایی (ره) نقل میفرماید: 
لو ان خیرت بین دخول الجنه و...اگر من مخیر شوم که دو رکعت نماز بخوانم یا به بهشت بروم، من دو رکعت نماز را انتخاب میکنم، چون در بهشت مشغول به لذت هستم امّا در دو رکعت مشغول به حق ولی خود هستم، ولی من خداست حق من کجا و حق ولی من کجا اصلاً قابل مقایسه نیست.
🔵حضرت علی (ع) در حکمت ۴۳۰ میفرمایند: اولياء خدا آنانى هستند كه به باطن‏ دنيا نظر كردند وقتى كه مردم به ظاهرش نگريستند، و به فرداى آن مشغول شدند وقتى مردم به امروزش پرداختند، در نتيجه از دنيا میراندند آنچه را كه میترسيدند آنان را بميراند.
🔔باطن دنیا استیلاء خداوند است. دنیا از بین میرود و خداوند میماند. عارف مقام اماته دارد دنیا را میمیراند. متأسفانه عقلای ما در حقیقت احاطی متحیر شدند، و به عجز اعتراف کردند. گفتند محال است که به وجود احاطی رسید.
امّا حضرت علی (ع)  فرمودند: محال نیست. بلکه نفس به تجلّی اتم و مظهر حق میرسد و پروردگارش را در هر چیز مشاهده میکند.
🔚عید انسان، زمانی است که شهوتها را بمیراند و زمانی است که دست پر از دنیا برود. 
 همه چیز برای ما روشن است، عرصه قیامت روشن است. چرا ما خود را به نفهمی میزنیم؟ 
انسان کامل وجود دارد چرا درس این انسانها نمی‌رویم؟ چرا توجیه میکنیم؟

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه یازدهم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀موضوع: حقیقت معرفت نفس
دیشب گفتیم برای شناخت حقیقت نفس، ۹۰ مورد را باید بداند و عمل کند.
1⃣◀️این بود که بداند که نفس محیط است و بدن محاط است، باید رابطه بین محیط و محاط را بداند اگر انسان بخواهد مظهر اسمای الهی شود باید اینها را بداند.
 2⃣◀️کسی که بخواهد در حقیقت نفس کار کند التذاذ نفس را بشناسد، نفس از چه چیزی لذّت و از چه چیزی رنج میبرد برای این مسأله گرایش علمی میخواهد.
✅سالک پیشنهاد میدهد که مزاج درست شود، دنبال هر ساز و صدایی نرود مزاجش را برای شنیدن ندای ربّانی قرار دهد.
دوم اینکه صورتهای ملکوتی را در وجود جوهر بسیط جاسازی کند. در غیر این صورت نمی‌تواند خودش را به انبیای الهی وصل کند یعنی باید اهل دل شود تا بفهمد لذتهای نفس چیست؟
❇️قرآن در سوره مبارکه ق میفرماید:
في‏ ذلِكَ لَذِكْرى‏ لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ قرآن برای اهل دل است.
✳️برای نفس باید بفهمید آفات و مراحل ترقّی آن کجاست؟
ما خدای رحیمی داریم لذا در مقابل او متجری شدیم. علامه حسن زاده آملی حفظه الله تعالی در الهی نامه فرمود: خدایا اگر ستار العیوب نبودید ما از رسوایی چه میکردیم؟
صورت نفس اینقدر حساس است که اگر به خدا وصل نکنید سقوط میکنید. 
🔆پیامبر (ص) فرمودند:
کسی که غیبت کند روزه اش باطل میشود، (مسلم است که منظور قبولی روزه است نه اینکه بتواند افطار کند) یعنی دیگر نمی‌تواند لذّت نفس ببرد.
وضویش باطل میشود یعنی نفس او طهور نیست. در روز قیامت هم میآید بویی بدتر از لاشه مرده میدهد که اهل موقف از بوی او اذیّت میشوند.
 ( من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏ ۴ ؛ ص ١۵)
❎نتیجه این است که شما جامع بین یکی از این دو تا میشوید:
1⃣⏪اینکه حقیقت نفس را میشناسید به حدی که میخواهید پایینتر از مقام خلافت خدایی برسید. 
2⃣⏪اینکه حقیقت نفس را میشناسید میخواهید به مقام خلافت الهی برسید.
↩️همین عقول و نفوسی که داریم میخواهیم به بالای خلیفة اللهی برسیم. بعضی قانع هستند همین مقدار را کافی میدانند. برخی قانع نیستند و میخواهند بالاتر برسند، اینها گرفتار عشق الهی میشوند من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم.
باید تعلیمات نفس و لذتهای نفس را یاد گرفت و فهمید تا به حقیقت معرفت نفس رسید.
✳️برخی از بزرگان نوشته اند که شرط خلافت خدا اینست که تمام مراتب را بفهمید که بالا، وسط و یا پایین هستید، کدام یک از صورتهای واقعی و کدام یک از جلوه های ربوبیّت را دارید؟ 
 به خاطر اینست که علامه حسن زاده حفظه الله تعالی فرمودند: خدایا همه میگویند درمان بده حسن میگوید درد بده.
🔚 در پایان بحث این حدیث شریف میتواند بحث را تکمیل کند:
برای جسم شش حالت است: صحت، مرض، مرگ، زندگی، خواب و بیداری.
و برای روح هم شش حالت است. حیات روح علم است، مرگش جهل است، مرضش شک، سلامتیش یقین، خوابش غفلت و بیداریش حفظش است. 
(التوحيد (للصدوق)؛ ص ٣٠٠)
↔️مرگ روح شک است من در مورد قیامت شک دارم من در مورد فلان چیز شک دارم و...! اینها موجب مرگ نفس است.
نفس از یقین، از حفظ نفس و از کارهایی که موجب عزتش است لذّت میبرد.
جهل، روح را فاسد می‌کند شک روح را میمیراند.
یعنی این انسانها به حقیقت نفس واقف نیستند. 
در آخر بیان کنم که روایتی است که تعطیل نشوید، وقتی نماز نخوانید تعطیل هستید، وقتی خدا نداشته باشید تعطیل هستید. 

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه دوازدهم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
موضوع: نفس و عقل
 حضرات میفرمایند:
زندگی جسم به نفس و زندگی نفس به عقل است.
جهنمی های میگویند ما اگر عقل داشتیم جهنمی نمیشدیم. پس معلوم میشود عقل انسان را به حیات می‌رساند.
❇️اقدمیین قائل بودن نفس با عقل فعال متحد است. منظورشان از عقل فعال ذات اقدس اله است. چرا عقل فعال گفته اند؟ 
چون ذات خدا عقل بسیط است. جامع تمام معقولات عالم است، فلک وقتی میگردد عقل دارد. منشأ عقلش همان عقل فعال و بسیط است.
خورشید و زمین میگردد گیاهان رشد میکنند همه آنها وابسته به عقل فعالند.
منتهی هر کدام دارای استعدادی  هستند بر اساس همان استعدادشان وصل به عقل فعال میشوند.
♻️در دعای افتتاح همه اسمایی که میآورد بدون واو عطف است، ولی صفات پیامبر (ص) را با عطف میآورد چون تمام اسامی خدا به یک ذات برمیگردد زائد بر ذات نیست یکی است. 
امّا پیامبر (ص) صفاتش عین ذاتش نیست.
سالک به دنبال عقل انسانها و مخلوقات نمیرود بلکه وصل به عقل فعال میشود.
❇️در آیه الکرسی قسمتی دارد ⬅️ (وَلَا یحیطونَ بشی ءٍ مِنْ عِلمِهِ الّا بِما شاءَ وَسِعَ کرسیه السّمواتِ والارض)، به هیچ چیز از علم او، جز به آنچه خود خواسته باشد احاطه نمی یابند، کرسی قدرت او آسمانها و زمین را فراگرفته است.
❎عقل فعال را از خودت دور نکنید.
ما باید نفسمان را به عقل فعال، وصل و زنده کنیم. عقل ما حجاب دارد باید کاری کنیم که عقل ما وصل به عقل فعال شود. برای وصل شدن باید تحصیل کرد و صورتهای نفس را بدانیم. رابطه صورت با نفس، رابطه فعل و فاعل است. مثلاً  نجّار ، فاعل است و نجّاری فعل است. کار نفس فعالی است یک وقت فعل نفس را میتوانید اعتیاد و...قرار دهید، یک وقت میتوانید صور ملکوتی قرار دهید اگر اینکار را انجام دهید به چشم برزخی می‌رسید.
↩️مَلَکات همان محصولات است مثلاً کشاورز، کشاورزی را ملکه کرد. یعنی میگوید این میزان گندم کاشتم و اینقدر گندم و محصول برداشت کردم.
باید ببینیم این کاری که ما انجام میدهیم، نفس ما چقدر محصول میدهد. این ملکات و محصول است، این ملکه از افاضات عقل است. اینست که میگویند عقل حیات نفس است.
❌اشخاصی که به انسان میگویند جن دارید، اینها نیست. عقل را بالا ببرید، اینها خیالات است. جن نیست ترس شماست، عقل که بالا برود دنبال این مزخرفات نمیروید.
💠قطب رازی میگوید:
نیروی نفس عقل است، چون عقل مجرد و نفس هم مجرد است. نیروی عقل باید مجرد باشد، قوت نفس به عقل است. بعد میگوید این ذهن شما وقتی تجلّی کند به سمت یکسری ملکات حرکت میکند، یک محصولاتی میدهد اگر ذهنتان را قرآن و روضه و...قرار دهید همان میشود.
✔️از دیدگاه رازی عقل سه قوه دارد: 
1⃣◀️عقل
2⃣◀️فکر
3⃣◀️ذهن
↙️این سه تا را دست هر کسی ندهید.
به نامحرم و حرامها نگاه نکنید، ذهن را خراب میکند، ذهن به هر طرف برود همان میشود. ذهن باید مجسمه تقوی شود. ایشان میگوید، اگر مبادی حرکت نفس درست نشود نفس را به تباهی میبرد.
🔚 هرچه مدافع حرم شدند، هر چه شهید شدند در این مکتب قرآن و اهل بیت (ع) بودند.
↔️پس سوق دادن نفس، نیاز به نیرو دارد مهمترین نیرویش عقل است.
حقیقت، معرفت نفس است. معرفت نفس زمانی حقیقی میشود که به معرفت خداوند برسد. اگر این طرف و آن طرف میروید به سبب اینست که فکرتان خراب است، فکر را نباید به سرگرمی‌ها و کتابهای غربی و...بدهید. نفس را باید به مکتب اهل بیت (ع) بدهید تا میتوانید قرآن بخوانید.
فایل صوتی جلسه دوازدهم: 1 2 3

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه سیزدهم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀موضوع: دنیا و فریب
یکی از بحثهای اخلاقی اینست که آیا دنیا فریبنده است؟
جواب اینست که فریب در جایی است که زیبایی هایش آشکار باشد، ولی زشتی‌هایش پوشیده باشد. وقتی انسان زیبایی را میبیند ولی زشتی را نمیبیند اینجاست که فریب میخورد.
✅طبق این معنا دنیا فریبنده نیست، چون دنیا هم ظاهر و هم باطنش معلوم است. عدّه ای  پست و مقام داشتند الان پست را از دست داده اند، و آبرویشان هم از دست رفته است خوب این زشتی دنیاست معلوم است.
آنچه که فریبنده است هوای نفس خود انسان است. انتخابی که کردید بدون استاد انتخاب کردید، بر محور قرآن و حدیث نبود کارشناس معنوی نداشتید فریب خوردید.
↔️لذا حضرت علی (ع) در خطبه ۲۲۳ فرمودند:
دنيا تو را فريب نداده بلكه تو فريفته آن شده ‏اى، دنيا پندها را برايت آشكار نمود، و بر عدل و انصاف دعوتت كرد، دنيا با وعده‏ اى كه از رسيدن بلا و درد بر جسمت، و كم شدن نيرويت به تو میدهد راستگوتر و وفادارتر از اينست كه به تو دروغ بگويد يا تو را بفريبد.
( خطبه ٢٢٣ و من كلام له (علیه السلام) قاله عند تلاوته‏( نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ص ٣۴۴)
↩️ دنیا فریب نداد شما چسبیدید به دنیا و گرفتار هوی شدید، فریب خوردید فاعلیتِ فریب، خودتان هستید.
❇️در سوره مبارکه حدید آیه ١۴ آمده است که:
يُنَادُونَهُمْ أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ وَلَٰكِنَّكُمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ وَتَرَبَّصْتُمْ وَارْتَبْتُمْ وَغَرَّتْكُمُ الْأَمَانِيُّ حَتَّىٰ جَاءَ أَمْرُ اللَّهِ وَغَرَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ. 
باز منافقان (بهشتیان را) ندا کنند که آخر نه ما هم با شما بودیم؟ آنها جواب دهند: بلی راست می‌گویید لیکن شما (به نفاق با خدا) خود را به فتنه افکندید و انتظار (هلاکت مؤمنان) داشتید و (در کار دین) به شک و ریب بودید و آرزوهای دنیا فریبتان داد تا وقتی که امر خدا (یعنی مرگ) فرا رسید و شیطان فریبنده شما را غافل و مغرور گردانید.
↙️غَرور صفت مشبهه است یعنی مغرور کننده. شیطان و نفس، مغرور کننده است، به خدا مغرور میشوید خیال می‌کنید خدا را هم میتوانید فریب دهید. یک شب دعای کمیل خواندید چند روزی در فضای درس آمدید، همه جا نشستید و گفتید ایشان استاد من است. تو کجا و استاد کجا! آنچه تو را فریب داد این بود که میگویید من بهترم من عالمترم و...
♻️کالای دنیا، حیات، زرق و برق دنیا فریبتان داد دنیا فریب نداد. دنیا زشتی و زیباییش مشخص است دنیا را مذمت نکن. چیزهای بیرون ابزار است قلب مریض است که فریب میخورند.
اگر کینه داشته باشید، هر شخصی حتّی پیامبر (ص) هم بیاید فایده ندارد.
🔆دهه اول ماه مبارک رحمت است، دهه دوم انابه است و دهه سوم مغفرت است.
لذا در این دهه از هر شخصی کینه، دشمنی و حسد دارید کنار بگذارید.
🔚 در ثمرات الحیوة آمده است که، روزی شخصی به محضر امام علی (ع) رسید، و گفت من رزق و روزی یکسال را دارم، یک روز را به من بده تا تکمیل شود. آقا فرمودند: بنشین.
سلمان فارسی آمد گفت، آقا من غذای ظهر را دارم  این غذای شب زیاد است، بدهید به شخصی که نیاز دارد. آن شخص وقتی این حرف را شنید رفت. این عقل است، سعی کنید گرفتار فریب نشوید.
فایل صوتی جلسه 13: 1 2

بسم الله الرحمن الرحیم
 
 جلسه چهاردهم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀موضوع: نفس و عقل
 جلسه قبل بین نفس و عقل بحث کردیم گفتیم نورانیّت نفس به نورانیّت عقل است. نفس کمال طلب است و به دنبال رشد است. بچّه دنبال بازی است، بزرگ که میشود دیگر کار عبث انجام نمیدهد معلوم است که نفس رشد میکند.
✅مرحوم ملاصدرا میفرماید:
بعد از معرفت وحدانیّت خداوند، مردم باید دنبال معرفت نفس بروند. چون نفس به عنوان پیمانه است. برای علم و حس و...نیاز به پیمانه داریم. کار نفس اینست که بگوید چقدر میفهمم و چقدر نمیفهمم. اگر پیمانه باشد ولی اشیائی نباشد که  آن را پیمانه کنند پیمانه فایده ای ندارد. نفس پیمانه است و عمل شئی است که پیمانه را پر میکند. حال یا با عمل نیک آن را پر میکنید یا با گناه. آنهایی که دنبال گناه بودند پیمانه آنها تا لحظه مرگ است. امّا آنهایی که به عقل فعال وصل شدند تا بعد از مرگ میبرند نزد خداوند و میگویند، خدایا ما پیمانه خود را از ربوبیّت شما پُر کردیم.
❇️اگر نفس را از صورتهای خیالی پر کنید نفس به کمال نمیرسد. من اگر نفسم را به عقل فعال وصل کنم ما را از تاریکی بالا میبرد، پرنده قدسی ما را بالا میبرد، این پرنده قدسی در عرفان به آن عَنقاء میگویند و در فارسی به آن سیمرغ میگویند. این عنقاء، خداست. اینجاست که روح با نفس جدا میشود، تعلّقاتش را کنار میگذارد. 
↙️حضرت ابراهیم (ع) به سمت آتش میرفت، گفتند کجا میروید؟ گفت به سوی  پروردگارم میروم.
♻️وقتی به مبدا هستی رسید خودش فعال میشود، شاگرد میگیرد و با نَفَسش درس میدهد و تربیت میکند. تربیت با سخنرانی نیست با نَفَس استاد است. این سیمرغ، نفس را به سمت عقل بسیط میبرد نفس با عقل بسیط یکی میشود دیگر مرکب نیست. نفس اگر میخواهد جزء بزرگان کُمّلین شود ترتیب سببی و مسببی میخواهد تا به عقل فعال برسد. اگر نفس استاد با عقل متحد شود از وجود این استاد حضرات و اولیایی به دست میآید.
🔔چرا به سمت شناخت نفس نمیروید؟ این نفس پیمانه است برای این پیمانه عمل نیک باید داشته باشید. تا در نفس جا بگیرد و پر شود. همانگونه که در پیمانه گندم و عدس میریزند تا پر شود باید در نفس هم عمل بریزید تا پر شود. عملی بریزید که به عقل فعال برسد.
🔚 وجود مقدس امام حسن مجتبی (ع) خیلی با برکت است، آیه ای نازل شد امام حسن (ع) آن را برای مادر در منزل آورد، بعد حضرت علی (ع) آمدند، حضرت زهرا (س) آیه را خواندند، حضرت (ع) فرمودند شما که نبودید از کجا آیه را میدانستید؟ فرمودند: فرزندتان حسن خواند، گفتند من دوست دارم بشنوم، گفتند بروید پشت پرده من به فرزندم بگویم بخواند. آقا پشت پرده رفتند، مادر فرزند خود را صدا زد و گفت آیه را بخواند، هر کاری کرد نتوانست بخواند، مادر فرمودند: چرا نمیخوانید؟ گفت یک عالم پشت پرده است. آقا امیرالمؤمنین علی (ع) آمدند و او را در آغوش گرفتند. این را ادب نفس میگویند.
فایل صوتی جلسه 14

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه پانزدهم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀موضوع: سهو و نسیان و تذکّر نفس
در این جلسه دنبال بحث حافظه نیستیم بلکه دنبال این هستیم که فراموشی نفس و یادآوری نفس چیست؟
نفس یعنی ذاتی که در حد ذات خودش، حقیقی و واقعی است و موجود است. با هیچ فرضی و تصوّری، تصوّر نمیشود. با هیچ اعتباری، اعتبار نمیشود. مثلاً نفس را در قالب ظرف بلوری بیاورم که چطوری از ظرف بلوری عکس میگیرد نفس هم همینطوری است، نه اینطوری نمیشود.
یا نفس را مانند آینه بدانیم، این نیست بلکه باید بگویم این نفس یک حقیقت و وجودی دارد که برای خودش است مستقل است.
مانند اینکه بگوییم عدد ۴ زوج است با هیچ فرضی و اعتباری عدد ۴ فرد نمیشود. پس نفس هم یک حقیقتی دارد با هیچ اعتباری تغییر نمیکند.
✅یک جسم متناهی متشکل است، یعنی ابعادش مشخص است نمیشود گفت این جسم متناهی طول و عرض ندارد نمیشود گفت.
پس نفس یک حقیقت و ذات واقعی است ذاتی که هیچ کسی نمی‌تواند تغییر دهد، پس حواس و صورتهای نفس عوض نمی‌شود.
نفس صورتها را یکی پس از دیگری ایجاد میکند. نفس بچه بعد از مدّتی میفهمد که میتواند بنویسد و بخواند، بعدها میتواند امتحان بدهد بعدها مبتکر میشود. پس نفس یک حقیقتی دارد که از کسی چیزی جذب نمیکند بلکه همیشه دوست دارد ایجاد کند.
↩️نفس یک موجود مجرد است. نفس اینطور نیست که گرفتار صورتها شود، بلکه مرتبط به عقل فعال است همیشه میخواهد ایجاد کند انشاء کند.
❇️مرحوم دوانی میگوید:
شأن نفس اینست که تصدیقات را حفظ کند. اگر محمول، صادق باشد آن را حفظ و تصدیق میکند. اگر دروغ باشد آن را حفظ میکند ولی تصدیق نمیکند چون شرور از توابع ماده است. مثلاً چاقو به بدن دیگری بزنی جراحت ایجاد میکند.
ازدواج خیر است و زنا شر است، نفس ازدواج و زنا را دارد امّا در ازدواج، نفس تو را تصدیق میکند. امّا در زنا نفس آن را تصدیق نمیکند. میگوید این زن، دیگر برای مادر شدن فایده و ارزشی ندارد.
♻️حقیقت نفس عوض نمیشود، حقیقت نفس در آن حفظ و تصدیق است. آنجایی که حفظ است و تصدیق نیست معلوم میشود که از مسیر واقعیت دور افتاده اید.
سهو و نسیان نفس یعنی به نفس یک چیزی دادید  ولی همه اش باطل و دروغ است.
✳️قرآن در سوره مبارکه توبه آیه ۶٧ فرمودند:
الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ ۚ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ ۗ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ. 
مردان و زنان منافق، متّفق با همدیگر و طرفدار یکدیگرند، مردم را به کار بد وا میدارند و از کار نیکو منع میکنند و دست خود را (از انفاق در راه خدا) میبندند، و چون خدا را فراموش کردند خدا نیز آنها را فراموش کرد (یعنی به خود واگذاشت تا از هر سعادت محروم شوند)، در حقیقت منافقان بدترین زشتکاران عالمند.
🔔عرفاء که فرمودند: نفستان را فراموش نکنید، یعنی نفس دارای تصدیقات است حرف بیخود و عمل بیخود به آن ندهید. 
✳️نفس عقل، فعال است صورت سازی میکند. حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) همیشه زنده است با اینکه یک درب خیبر را از جا برداشت چون کار او رنگ الهی داشت. ولی بعضی از آدم ها کارهای عجیب میکنند ولی نامی از آنها نماند چون آن کار رنگ الهی نداشت.
نفس فقط حافظه ندارد بلکه یک سری تصدیقات دارد لذا میگویند نفس را فراموش نکنید. 
💠مرحوم مقدس اردبیلی به کوفه میرفت، مردی را دید گفت کجا میروید؟ گفت به کوفه میروم. گفت من هم آنجا میروم، سوار بر مرکب شدند. دو نقل است، یک نقل اینست که تازیانه از دست مقدس افتاد، این مرد تازیانه را به او داد، بعد آن مرد از مقدس در مورد مراجع سوال کرد، ایشان تعریف کردند. بعد فرمود مقدس اردبیلی چطور آدمی است؟ مقدس گفت: شعور ندارد، ایشان فرمودند چطور شعور ندارد که امام زمان (عج) پشت سرش سوار است. این انشاء نفس است.
🔚 پس سهو و نسیان نفس مشخص شد، همانهایی که دروغ به نفس دادند اینها نفس را فراموش کردند. نفس دروغ را حفظ کرد ولی انشایی نکرد از دروغ چیزی درست نمیشود.
فایل صوتی جلسه 15: 1 2

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه شانزدهم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀موضوع: آراء حکماء حول نفس
دیشب گفتیم اینکه گفته میشود گرفتار فراموشی و سهو نفس شدید این نیست که، نفس فراموش شود. پس چرا میگویند نفس فراموش شد؟ به سبب اینست که انسان میخواهد صورت دروغ و فساد بر آن نقش ببندد نفس میگوید من نمیآیم.
نفس، نفس است. خیلی ها نفس را در صورتهای کواذب نگه میدارند لذا میگوید بدبخت و بیچاره شدم.
✅چرا صورتهای نفس را خراب کردید؟ جابجا کردید؟ 
نفس، عقل فعال است، لذا میخواهد کار خودش را انجام دهد. و دروغ در نمیآید شما میخواهید صورتهای دروغ به آن بدهید نمیشود، لذا میگویید نفسم فراموش شد.
❇️مرحوم علامه حلی (ره) در کتاب خود، به نام شرح تجرید میفرماید:
منظور از نفس الامر، عقل فعال است و صوری که در عقل فعال نقش میپذیرد صادقه است.
🔆مرحوم شیخ طوسی (ره) میفرماید:
حکماء به ایشان نقد دارند که بین نسیان و سهو فرق است. فرق آن اینست که، یک جوهر عاقل به نام ذهن داریم صورتی در جوهر عاقل به وجود میآید. این صورت معقوله را میپذیرد و حفظ میکند، هر وقت این صورت در ذهن از دست برود میگویند فلانی اشتباه صحبت کرد اینها معمولاً در صورتهای حسی است.
اما نسیان در جایی است که استعدادش را از دست داد آن قوه و استعداد را از دست داد درست نمی‌تواند تصدیق و تصوّر کند لذا میگویند فلانی استعداد ندارد.
♻️ساهی به کسی میگویند که صورت معقوله را در ذهنش نمیتواند نگه دارد یادش میرود، لذا اشتباه حرف میزند. پس نقد میکند به مرحوم علامه که چرا میفرمایید در نفس صورتهای کاذب نمیآید.
✳️نظر ما اینست که مرحوم علامه حلی (ره) درست فرموده اند، چون نفس یک حقیقت و جوهر مستقل و عقل فعال است یعنی آیا استعداد را میپذیرد؟
وقتی نفس یک حقیقت و ذات مستقل است آیا میتواند قوه و استعداد را بپذیرد؟ خیر.
وقتی حقیقت مستقل است خودِ وجود میشود، دیگر استعداد و قوه نیست.
↔️لذا در قرآن کریم در سوره مبارکه شمس آیه ٧ آمده است که :
وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا. 
سوگند به نفس و آن كس كه آن را درست كرد. 
↩️این تسویه نفس که مثل تسویه انگشتان نیست، بلکه یعنی نفس را به وجود مستقل رساند به او توان داد نه اینکه باید درس بخواند تا توان پیدا کند بلکه نفس، توان و قدرت دارد. شما از آن توان و قدرت آن استفاده نکردید.
💠در شرح اسماء حسنی، مرحوم حاجی سبزواری میفرماید:
(یا من له الخلق و الامر)، خلق یعنی عالم ماده و امر یعنی عالم مفارقات و مجردات یعنی نفس، عالم امر است.
اگر عالم امر بخواهد ایجاد و انشایی کند نیاز به صورت، ماده، استعداد و حرکت ندارد. پس اگر برخی حکماء فرمودند نفس الامر، همان عقل فعال است صحیح گفته است یعنی نفس شما عقل فعال است میتواند کرامات داشته باشد.
🔷پس نفس، قضایای کاذب ندارد قضایای کاذب را آن ترکیب‌های عنصر مادی شما گفته است، نفس در بدن مادی آمد بدن مادی نیاز به خوردن و شهوت و.. دارد. لذا دروغ میگوید امّا نفس میگوید اینها را انجام نده. هیچ وقت فکر نکنید انفعال برای نفس است انفعال برای ماده است. نفس فقط فعل میپذیرد تمام حقیقت نفس فعل است.
🔄انفعال برای مفارقات و مجردات نیست، مجردات که یک حقیقت است، چنان که در سوره مبارکه صافات آیه ١۶۴ آمده است که:
وَ ما مِنَّا إِلاَّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُوم. 
(ای رسول ما، مشرکان را بگو که فرشتگان می‌گویند) هیچکس از ما فرشتگان نیست، جز آنکه او را (در بندگی حق) مقامی معین است.
🌐در سوره مبارکه یوسف آیه ۵٣ آمده است که:
وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي ۚ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ۚ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ.
و من (خودستایی نکرده و) نفس خویش را از عیب و تقصیر مبرّا نمیدانم، زیرا نفس امّاره انسان را به کارهای زشت و ناروا سخت وا میدارد جز آنکه خدای من رحم کند، که خدای من بسیار آمرزنده و مهربان است.
⏮منظور این، نفس نیست بلکه بدن است. گوش میگوید ترانه گوش کن، چشم میگوید نگاه حرام کن و... این برای عناصر بدن است. اگر نفس بیرون بیاید فقط خواسته دیدار خداوند دارد هیچ چیز دیگر نمیخواهد.
🔔نفس معجزه میکند، در سوره مبارکه حجر آیه ٢٩ آمده است که:
فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ. 
پس چون آن (عنصر) را معتدل بیارایم و در آن از روح خویش بدمم همه (از جهت حرمت و عظمت آن روح الهی) بر او سجده کنید.
🔚 اینکه فرمود روح خودم را در شما دمیدم آیا این روح انفعال میپذیرد؟ دروغ میپذیرد؟ خیر.
مثلاً شما بگویید به بالش مشت زدم و شکست، این نمیشود چون بالش که هیچ وقت نمیشکند. امّا اگر بگویید شیشه شکست درست است.
نفس هم یک حقیقتی دارد دروغ نمیپذیرد.
نفس دارای تمثّلاتی است. اذعان نفس، حقیقت است. برای او نفسیت است اقتران به نفسیت نیست بلکه برای او نفسیت است.
پس سهو النفس صحیح نیست بلکه سهو برای ماده است.
فایل صوتی جلسه 16
تصویر
کلیپ

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه هفدهم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀موضوع: علم حضوری و حصولی
عارف علم حضوری را پیدا میکند و میخواهد آن را در نفس پیدا کند.
مرحوم حاجی سبزواری میفرماید:
علم حصولی آن صورتی است که از یک چیز در محضر عقل حاصل میشود.
امّا علم حضوری گفته اند، از شی خارجی در ذهن نمیاید بلکه در خود وجود ذهنی است. مثل علم ذهن به ذهن یا علم مجرد به مجرد یا علم خداوند به معلومات.
✅مقسم تصوّر و تصدیق، علم حصولی است.
مرحوم ملاصدرا میفرماید: علم حصولی صورت کلیه است امّا علم حضوری هویت شخصیه است. اینکه میگویید من کی هستم کجا میروم و... علم حضوری است. علم به شخصیت خودش علم حضوری است.
❇️در عرفان اصطلاحی است به نام موافات، یعنی برخی از مردم علم حصولی دارند امّا علم حضوری ندارند.
ما قائلیم اگر نفس بخواهد صورت اشیاء را خلق کند باید ارتباط مستقیم بین خودش و اشیاء برقرار کند. این ارتباط مستقیم واسطه مثل نور، حواس و انعکاس نور و... میخواهد. 
اگر بخواهیم این ارتباط مستقیم را پیدا کنیم باید بدانیم، این ارتباط قوّه ای میخواهد که در همه جای بدن من پخش است. این قوّه ای که همه جا پخش است برای طبیبی است که میخواهد طبابت کند. مثلاً نبض ما را میگیرد اینها ادراکات مادی است، قوای مادی در همه فضای بدن پخش است.
↩️امّا این نفس نیست، پس اگر این ارتباط مستقیم بخواهد حاصل شود معلوم است که قوّه ای مافوق این قوّه است، ما دنبال این قوّه هستیم. یقیناً این قوّه، تصویر مثالی است.
تصویر مثالی این رگ عصب ،نبض، استخوان بدن نیست بلکه تصویر مثالی، مثال عصب، نبض و استخوان است. اگر این تصویر مثالی بیاید نفس من دستش پر است، و الا دستش خالی است.
♻️من نیاز به وجود نوری دارم که بتواند حقیقت عالم، حقیقت خودم و اشیاء را نزد من حاضر کند به طوری که مخلوط اشیاء نشود. اینجاست فلسفه وحی مشخص میشود که وحی آمده به انسان حضور دهد.
کار علم حصولی حکایت از خارج میکند، امّا کار علم حضوری حکایت نیست، لذا خطاها در علم حصولی است. برخی موارد میخواهد تطبیق کند اشتباه در میاید تنها جایی که خطا ندارد علم حضوری است. چون مجرد است آمیخته با خارج نیست، چه خارج باشد یا نباشد نور در آن هست لذا دنبال لهو نمیرود چون واقع بین است.
✳️میخواهیم نفسمان را بالا ببریم که اگر انعکاس هم از بین برود باز هم خدا بگوید. 
نفس ، مصدریّت و مظهریّت دارد. چون خداوند در سوره مبارکه شمس قسم خورده و همچنین خلیفه خداوند است.
↙️وقتی نفس به عالم وجود مثالی و تجردش برسد دیگر خطا ندارد. پس العلم نور برای علم‌ حضوری است. هر کسی علم حضوری ندارد نمیتواند به نور برسد.
🔚 این رشد معرفت انسانی است، در اقبال مرحوم سید بن طاووس را نگاه کنید، میفرماید: برخی را میشناسم که شب قدر را میشناسند میگویند منظور از برخی خودش است.
علم حضوری برای خداست، شما میخواهید جانشین خدا شوید، با گناه که نمیشود با اختلاط بین زن و مرد، دختر و پسر در دانشگاه، صدا و سیما و جاهای دیگر که نمیشود انسان خلیفه خداوند شود.
↔️پس انسان دو قوه و طبیعت دارد یکی برای همین طبابت و...، و یکی هم فوق اینهاست که علم حضوری نفس است که خطا ندارد.
فایل صوتی جلسه 17

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه هجدهم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀نهج‌البلاغه کتاب عجیبی است، اگر در زندگی پیاده شود زندگی را سامان میبخشد. در خطبه ٩٠ میفرماید:
عِبَادَ اللَّهِ زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا وَ حَاسِبُوهَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تُحَاسَبُوا.
پیش از اینکه در قیامت مورد وزن قرار بگیرید خودتان را بسنجید.
✅ سعی کنید خطبه قاصعه را حفظ کنید،در یک قسمت آن آمده است که پیشکسوت شما شیطان است. پیشکسوت شما ائمه (ع) نیستند.
میتوان از برخی مکانها جهت تقرب استفاده کرد، در روایت داریم که در قم دو رکعت نماز ثواب چهار رکعت دارد، در جنة المأوی حدیث آن آمده است.
↩️با این موارد تقرب، سعی شود که پشکسوتتان شیطان نشود، در قرآن کریم سوره مبارکه یس آیه ۶٠ آمده است که:
أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ ۖ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ. 
(خطاب آید) ای آدم زادگان، آیا به شما سفارش ننمودم که شیطان را نپرستید، زیرا روشن است که او دشمن بزرگ شماست؟!
❌عبد شیطان نشویم، شخصی دشنام میداد؛ امام علی (ع) به او فرمودند:
شیطان با تو شریک شده است.
🔆امام علی (ع) میفرمایند:
راهبی بود که خانمی به نزد او رفت. او را تحریک کرد. هفت شبانه روز با او بود بعد فهمید گناه کرده است، از آنجا به جایی رفت، هفت نفر کور جایی بودند نان یکی از آنها را گرفت، کور به گریه افتاد، او نان آن مرد کور را پس داد و خودش در اثر گرسنگی مرد.
بعد از مرگ اعمالش را وزن کردند، هفتاد سال عبادتش را با هفت شبانه روز گناه وزن کردند. این هفت روز گناه، وزنش بیشتر بود، بعد گفتند آن پشیمانی او را بیاورید، پشیمانی او از هفت روز گناه سنگینتر بود.
↙️در ادامه خطبه، حضرت علی (ع) فرمودند: تسلیم خداوند باشید، قبل از اینکه عزرائیل تو را تسلیم خداوند کند. یک واعظی پیدا کنید که شما را نصیحت کند، آن واعظ تو را نهی کند، نفس خودتان است از درون باید خودتان را نهی کنید.
♻️ در سوره مبارکه سجده آیه ١٢ داریم که:
وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُءُوسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ. 
و اگر تو حال بدکاران را (در قیامت) ببینید که چگونه در حضور خدای خود سر به زیر و ذلیلند (و با آه و ناله حسرت) گویند: پروردگارا، اینک (عذاب تو را) به چشم دیدیم و (سخن رسولانت را) به گوش گرفتیم، پس ما را (به دنیا) باز گردان تا صالح و نیکوکار شویم که اکنون (وعده تو را) به چشم یقین مشاهده کردیم!
🔔تشنه علاج و درمان باشید آن کسی که تشنه علاج و درمان نیست به جایی نمیرسد. قرآن در سوره مبارکه شعراء آیه ٨٩ میفرماید:
 إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ‏. 
و تنها آن کس سود برد که با دل با اخلاص پاک (از شرک و ریب و ریا) به درگاه خدا آید.
♥️آنچه که در قیامت فایده دارد #قلب_سلیم است. استاد ما میفرمود: ای تاجرهای ورشکسته (شامل طلبه هایی هم میشود که به دنبال دنیا هستند) آماده دیدار خدا شوید.
کجایند کسانی که علیه خداوند اقدام کردند، یک ویروس را خدا آورده چرا نمیتوانید درمان کنید.
❇️در سوره مبارکه انفطار آیه ۶ داریم که:
يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ‏ بِرَبِّكَ الْكَريم‏. 
اى انسان! چه چيز تو را در برابر پروردگار كريمت مغرور ساخته است‏. 
🌟پیامبر (ص) بالای منبر فرمودند:
این آقا ⬅️ حضرت علی(ع) شهید میشود، آقا عرض کردند آیا دینم در سلامت است؟ ایشان پاسخ دادند بله.
🔚 حضرت علی (ع) بالای منبر به امام حسن (ع) فرمودند: چقدر از ماه رمضان گذشته است؟ ایشان پاسخ دادند ۱۷ روز،  بعد از امام حسین (ع) پرسیدند چقدر از ماه رمضان مانده است؟ ایشان پاسخ دادند ۱۳ روز مانده است. 
آقا امیرالمؤمنین (ع) همیشه خضاب میکردند، سال آخر ماه مبارک خضاب نکردند، پرسیدند چرا خضاب نکردید؟ ایشان فرمودند: امسال به خون خضاب میشود.
یک سال فقط سه لقمه غذا میخوردند، گفتند چرا؟ فرمودند: امسال سال ملاقات علی است.
فایل صوتی جلسه 18

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه نوزدهم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀موضوع: علم حضوری
علم حضوری با نفس متّحد است وقتی میگوییم علم، مساوی با نفس است و بر عکس. لذا میگویند موجودیّت نفس به علم است اگر علم نباشد نفس، کاره ای ندارد.
❇️مثلاً الان یک شخصی جلو بنده هست، این از سه حالت بیرون نیست:
1⃣◀️ یا میگویم این انسان است این درست نیست چون فردی از افراد انسان است.
2⃣◀️یا اینکه میگویم این ماهیت انسان را دارد این به حمل اولی صحیح است و به حمل شائع صحیح نیست.
3⃣◀️ اینکه میگویم این دارای واقعیتی است که به آن انسان میگویم این حرف صحیح است.
♻️این علم حضوری است، یعنی در نفس هر کسی متّحد با نفس او حضور دارد، پس در نفس همه حاضر است به اینکه دارای یک حقیقتی است آنکه من علم دارم که میگویم علم حضوری است. اینست که ما را رشد میدهد و به عالم غیب وصل میکند. امّا اگر شما در مورد بدن صحبت کنید دنبال تشریح بدن باشید که وارد عوالم غیب نمیشوید.
❎علم حضوری است که وصل به خدا میشود جاهایی هم که میگوید فراموش شد نفس و...، نفس که فراموش نمیشود ولی از بس که در بدن رفتید حقیقت مافوقتان یادتان میرود. خیال میکنید مردی تمام میشود این را میگویند نفس را فراموش کردید.
✳️محیط الذین خلاق، واژه حضرات خمس است. یعنی تطابق عوالم یعنی هر عالمی که بالاست متوجه عالم زیر هم هست و بیگانه نیست. مثلاً خورشید نسبت به حرکت بیگانه نیست چون دارای عقل است.
ما هر چه بگوییم که ما غیر از بدن، گوشت و استخوان چیزی نیستیم این غلط است این علم حصولی است.
اگر بگوییم مافوق بدن واقعیت دیگری است، این علم حضوری است. کافر شدن به سبب اینست که علم حضوری را از دست میدهند.
💠اینکه روایت داریم که انبیاء (ع) آمده اند که دفائن عقول را بیرون بیاورند همین هست.
علامه جوادی آملی میفرمود: این درخت را نگاه کنید، این درخت هر چه بالا برود اگر پایین را نگاه نکند ریشه را نگاه نکند رشد نمیکند ریشه هم اگر بالا را نگاه کند، چه موقع وقت میوه است فایده ندارد اینها با هم بیگانه نیستند عالم بالا با پایین در ارتباط است.
↩️اگر ریشه و بدن را نگاه کردید و بالا را فراموش کردید واقعیت را فراموش کردید به گناه کشیده میشوید.
✔️ حضرت علی (ع) در نهج البلاغه طوری حرف میزند که الان برای فهم آن نیاز به کتابهای لغت مختلفی است تفسیر میخواهد.
🔵در عیون ابن سینا داریم که، شما میدانید کارهایی که با آلت و ابزار انجام میشود نمی‌توانیم بگوییم از خودش است. در حالی که ما میگوییم کارهای نفس از خودش است.
💠دو نوع استقلال داریم که شامل:
1⃣⏪صغری
تمام قوای عقل بی نیاز از ماده است چون بذاته درک میکند که آلت و ابزار نمیخواهد. بدن هم نباشد نفس من درک میکند. 
2⃣⏪کبری
هر چیزی که غنی از ماده است به حسب ذات میتواند بیگانه از ماده باشد، لذا بدن میپوسد ولی نفس نمیمیرد.
طبق قرآن هم، هر نفسی ذائقه الموت را دارد. نفس، مرگ را میچشد ولی نمیمیرد.
⬅️نتیجه: نفس نسبت به ذات خودش علم حضوری دارد. این غفلتها بر اثر گناه تو است.
بله نفس، مرگ معنوی دارد نفس وقتی به عالم بالا پرواز کند مرگ معنوی دارد. لذا فرمود: غریزه خود را بکشید شهوت خود را از بین ببرید تا نفس مرگ معنوی نداشته باشد. نفس مجرد است و مرگ ندارد. علم حضوری نفس، به خودش، به اطرافش است. میگوید شما حقیقت انسان هستید، یعنی همه چیز میمیرند الا شما.
🔚 حضرت علی (ع) فرمودند:
خطاب به مردگان، اگر از زنهای خود سوال کنید آنها رفتند، از خانه‌های خود سوال کنید فروختند، اموالشان را تقسیم کردند.
حال از شما سوال میکنم، میگویید چیزی که برای اینجا فایده دارد تقواست.
(یعنی برای عالم برزخ و قیامت تنها تقوا فایده دارد منزل، ثروت و...از بین میرود).
فایل صوتی جلسه 19

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه بیستم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀موضوع: قاعده استمالت
مرحوم سید علی آقای قاضی (ره) مؤسس این قاعده است.
استمالت از همین ماله کشیدن است، وقتی بنّا سیمان میریزد اگر ماله نکشند آجر نمیتوان روی آن گذاشت.
شب قدر شب ماله کشیدن دلهاست، فرشتگان الهی باید ماله بکشند.
✅یک وقتی جوانی از دعا، نماز و عبادت فاصله میگیرد. بعد شب قدر میآید در مجلس علماء و دعا، این همان استمالت است. یک شخصی دلش را ماله کشیده است و خودش خبر ندارد. 
✳️امشب که شب قدر است، ابتدا باید دل و میل به حضرت علی (ع) پیدا شود چون اگر حضرت علی (ع) دل انسان را ماله بکشد هیچ کس نمیتواند آن را تغییر دهد‌.
آقا به اصبغ بن نباته فرمودند:
من در عرصه ها تنها بودم هیچ کسی را نداشتم.
❇️امشب باید دل مقداری میل پیدا کند به خوفش تا خائف شویم. قرآن به سر گرفتن زمانی اثر دارد که میلی ایجاد شود.
حضرت علی (ع) کسی بود که از همه بی‌نیاز بود ولی همه به او نیاز داشتند، همه تعریف و مدحش را میکردند حتّی شیطان لعنة الله علیه نیز حضرت (ع) را مدح کرد.
↙️در روایت داریم به راهبی برخورد کرد، راهب از  شیطان موعظه خواست. شیطان گفت اگر از من موعظه میخواهید اینست که، اگر میخواهید در دنیا خوب زندگی کنید آدم قانعی باش، و برای آخرتت حب و دوستی حضرت علی (ع) را در دل داشته باش. اگر میخواهید آخرتتان آباد شود حب حضرت (ع) را داشته باشید.
🔆بهترین تعریف را واجب الوجود، یعنی خداوند تبارک و تعالی از حضرت علی (ع) کردند، و فرمودند: و یطعمون الطعام ...انما نطعکم لوجه الله، خداوند زبان امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه (س) شد از زبان ایشان فرمود نطعمکم لوجه الله. همه وجود حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) خوف بود، این خوف نمیگذاشت که تمام کار ایشان برای قصد قربت نباشد.
نطعمکم یعنی حضرت امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه (س) طعام ندارند، و من (خداوند) طعام دادم و آزاد کردم.
🔔وقتی حضرت علی (ع) دلت را ماله بکشد صدها پیشنهاد معصیت هم به شما بدهند قبول نمیکنید.
مرحوم صاحب الذریعه میگوید من حدود سی سال با سید علی آقای قاضی (ره) رفیق بودم در این مدت حتّی یکدفعه هم ندیدم ایشان استقامت شان را از دست بدهند، استقامت در سیره داشت این استقامت در سیره خیلی مهم است.
♥️شخصی خدمت امام صادق (ع) رسید و عرض کرد، دوست دارم نماز شب با حالی داشته باشم ولی کارگرم صبح که میخواهم بیدار بشوم، خوابم میگیرد به صورتم آب میزنم ولی دوباره خوابم میآید. امام صادق (ع) فرمودند: وقتی پیامبر (ص) به معراج رفتند، از خداوند پرسیدند حال کدام بنده را دوست دارید؟ فرمودند: در دل شب که جوانها بلند میشوند، خوابشان میآید ولی عشق به من دارند، و میخواهند بیدار بمانند، این را من دوست دارم.
🔷اساتید ما در جوانی به ما میفرمودند: بلند شوید میگفتیم، خواب نمیگذارد. میفرمودند همان تکان که میخورید خوب است و اثر خود را دارد.
🔚 امّا روایت داریم، راوی هم حضرت زینب (س) است فرمودند: آن شبی که پدرم افطاری منزل من بودند، تا صبح فرمودند ⬅️ (اللهم بارک لی فی لقائک)، خدایا دیدار با خودت را برایم آسان کن.
رفتم جلو گفتم شما کم زحمت نکشیدید، فرمودند: ای دخترم بابای تو گردن گردنکشان را زد و سخت‌ترین حالت را دیده وحشتی مثل امشب ندیدم.
فایل صوتی جلسه 20

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه بیست و یکم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀فراتر از عقل یک ادراک خاص داریم عارف به دنبال آن ادراک خاص است. عارف بالله فراتر از ادراک عقلی نظر دارد.
صوفی و علی اللهی و عرفان های کاذب اشتباه رفتند، عارف دنبال خانقاه، قطب و خلیل الرحمن و... نیست. او دنبال مرید بازی و حلقات نیست.
✅ریشه این حرف به بیان حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) برمیگردد، که فرمودند:
 از زمانی که حق به من نشان داده شد ذرّه ای شک نکردم. نفرمودند از زمانی که شناختم بلکه فرمودند، زمانی که به من نشان داده شد. اینکه فرمودند من دیدم این فراتر از عقل است.
🔔در عقل نظری زیاد دانشجو و استاد داریم امّا اهل مکاشفه و دیدن نشدند، بلکه اهل مشافهه هستند. هیچکدام واصلین بالله نشدند، همه آنها سامعین هستند به مقام مشاهده نرسیدند.
❇️روایت معتبری در بحار داریم که:
خداوند کسانی که بهترین رشته را تحصیل میکنند را دوست دارد.
تمام تلاششان اینست که به فقه اکبر برسند، به باطن قرآن برسند نه به ظاهر قرآن، دسترسی به باطن روایت پیدا کنند.
این افراد امام رحمة الله علیه میشوند، شهید مطهری میشود، این به خاطر اینست که به سمت فراتر از عقل رفتند، به سمت مشاهده رفتند.
باید فراتر از تحصیل حرکت کرد، اگر دعا و مناجات نباشد واصل نمیشود.
♻️ابن سینا فرمود: هر کس که کلاس عرفان برود تا به او عارف بگویند، او مشرک است. کسی که میرود کلاس عرفان، او عرفان نمیبیند بلکه معروف میبیند، یعنی خداوند را میبیند. اینها که عارفند حلقات نمیبیند صوفیه، حلقه و قطب میبیند امّا عرفان حقیقی خداوند را میبینند.
💠حضرت علی (ع) در نهج البلاغه میفرمایند:
که دوستانی دارم که اطلعوا علی الغیوب، غیب یعنی برزخ اینها برزخ را میبینند.
✳️من قول میدهم اگر طلبه ها به جای دنبال مدرک بودن فقه جواهری یاد بگیرند و معرفت نفس را دنبال کنند، و اصطلاحات را هم یاد بگیرند در تبلیغ دین در دانشگاه ها موفقتر خواهند بود.
✔️مرحوم ملاصدرا در اسفار میفرماید: حرفهای عرفاء برهان است.
آنجایی که به فراتر از عقل میرسد حتماً تجلیّات و ظهور میخواهد، نباید ادراک امور جزئیه داشته باشد بلکه ادراک کلی باید داشته باشد. عارف دنبال علم الهی است اینها کلی است دنبال امور جزئی یعنی دنیا نیست. عارف دنبال اینست که چگونه خودش را درست کند.
🔚 ابابصیر به امام صادق (ع) گفت، چرا به شما احترام نمیکنند؟ امام صادق (ع) فرمودند: مرا نمیشناسند. بعد امام (ع) فرمودند: از آن شخصی که میآید سوال کن امام کیست؟ آن شخص کور بود. ابابصیر از او سوال کرد که امام کیست؟گفت ایشان است. گفت شما که کور هستید از کجا شناختید؟ گفت انی اشم...من بوی ولایت را حس میکنم. 
فایل صوتی جلسه 21

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه بیست و دوم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀موضوع: معانی لیلة القدر
چهار مورد را فقهای عظام ما در کتب فقهی خود بیان فرمودند:
1⃣◀️شب اندازه‌گیری 
2⃣◀️شب بزرگواری و کرامت
3⃣◀️شب قدر، منزلت، مقام و شایستگی
4⃣◀️شب نزول فرشتگان بر زمین
✅ما در این جلسه بیشتر مطالبی در مورد معنای سوم و چهارم بیان میکنیم. در بعضی از عبارات نورانی فقهای بزرگوار دیدم که نوشته اند، شبی است که کتاب بسیار ارزشمندی به سمت پیامبر (ص) نازل شد، بسیار ارزشمند به خاطر امت ارزشمند، و به دست فرشته بسیار ارزشمند نازل شد. 
↩️لذا به ما گفتند در این شب عزیز عذرخواهی کنید. امت شایسته باید عذرخواهی کند.
در شب قدر چجوری عذرخواهی کنیم؟ بگویید: رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادي لِلْإيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرار. 
پروردگارا! ما صداى منادى (تو) را شنيديم كه به ايمان دعوت میكرد كه: «به پروردگار خود، ايمان بياوريد!» و ما ايمان آورديم؛ پروردگارا! گناهان ما را ببخش! و بديهاى ما را بپوشان! و ما را با نيكان (و در مسير آنها) بميران!
(سوره مبارکه آل عمران آیه ١٩٣)
❇️مرحوم بهجت (ره) نماز صبح ٢٣ میآمد، علامه حسن زاده (حفظه الله تعالی) میفرمود: به چهره اش نگاه کنید، چهره اش را که نگاه میکردیم مثل خورشید بود.
✔️باید عذرخواهی کنیم در عین حال فرمودند، عدّه ای را اجازه عذرخواهی نمیدهم.
وَ لا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُونَ‏. 
و به آنها اجازه داده نمیشود كه عذرخواهى كنند(سوره مبارکه مرسلات آیه ٣۶)
↙️اینها منافقین هستند نه با ولایت و نه با شهداء هستند. لذا فرمودند: اگر گریه کنند و مثل نهر جاری کنند، نمیبخشم چون در دلشان حسادت، بخل و کینه است. اینها گرد و غبار سینه شان را پاک نمیکنند. 
⬅️إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْئَرُونَ. 
هنگامى كه ناراحتى به شما رسد، فقط او را می‏خوانيد. (سوره مبارکه نحل آیه ۵٣)
 
♻️ در قرآن کریم سوره مبارکه اعراف آیه ۵٠ آمده است که:
وَ نادى‏ أَصْحابُ النَّارِ أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفيضُوا عَلَيْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُما عَلَى الْكافِرينَ.
و دوزخيان، بهشتيان را صدا می‏زنند كه: (محبّت كنيد) و مقدارى آب، يا از آنچه خدا به شما روزى داده، به ما ببخشيد!» آنها (در پاسخ) میگويند: خداوند اينها را بر كافران حرام كرده است‏.
↕️و باز در جایی دیگر میفرماید:
اتَّخَذُوا دينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ‏ الْحَياةُ الدُّنْيا آيين (فطرى) خود را به بازى و سرگرمى گرفتند، و زندگى دنيا، آنها را مغرور ساخته‏ است.
(سوره مبارکه انعام آیه ٧٠)
↕️و در جایی دیگر داریم:
وَ لا يَحُضُّ عَلى‏ طَعامِ‏ الْمِسْكينِ.
و هرگز مسکینی را بر سفره طعام خود به رغبت نخوانده است.
(سوره مبارکه حاقه آیه ٣۴)
☑️لذا جبرئیل امشب در زمین این ندا را میدهد، فاغتنموا عبادالله من لیله القدر، فرصت را غنیمت بشمارید از آن برای شب قبر و محشر بهره برداری کنید. صدای جبرئیل بلند است کسی نمیشنود.
⏮مضمون همه کلمات فرشتگان اینست که، امشب اهل لیاقت و شایستگی شوید. امشب شب شایستگی است این لیاقت را کسب کنید.
🔔فرشته ای به نام روح داریم، قرآن میفرماید: همه فرشتگان یک صف هستند و روح هم یک صف است، یعنی اینقدر بزرگ است. گفتند چرا اینقدر بزرگ است؟
امام باقر (ع) فرمودند: چون روح مظهر علم خداست زمین و آسمان با این همه عظمت برای خداوند یک ذرّه است. خداوند روح را خلق کرد تا به همه بفهماند که آسمان و زمین برای مخلوق من که روح باشد، یک ذرّه است. چطور برای روح که یک ذرّه است، برای من یک ذرّه نباشد.
🔆در سوره مبارکه نباء آیه ٣٨ داریم که:
يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا ۖ لَا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ وَقَالَ صَوَابًا. 
روزی که آن فرشته بزرگ روح القدس با همه فرشتگان صف زده و به نظم برخیزند و هیچ کس سخن نگوید، جز آن کسی که خدای مهربانش به سخن اذن دهد و او سخن به صواب گوید (و به اذن خدا شفاعت گنهکاران کند). 
💠ای مردم این روح به فرموده ائمه (ع) با این عظمت شب ٢٣ در فضای زمین پهن است تا ببیند چه کسی ناله میزند. امشب شما یک ناله میزنید، خداوند شئ عظیمی را برای جذب ناله ی شما میفرستد، ناله شما اینقدر نزد خداوند محبوب است.
🔚 اَنینُ الْمُذْنِبینَ اَحَبُّ اِلَیَّ مِنْ تَسْبیحِ الْمُسَبِّحین،
 ناله گناهکاران افضل از تسبیح، تسبیح کنندگان است. مسبّحین، فرشتگان هستند چون اینها گناه ندارند لذا ناله هم ندارند. در روایت دارد این روح و جبرئیل با این عظمت میآید امشب که شما ناله میکنید با شما مصالحه میکند روح و جبرئیل با این عظمت محتاج ما میشود دوست دارد با عبد ناله کننده مصافحه کند.
فایل صوتی جلسه 22

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه بیست و سوم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀موضوع: ادراک خاص و علامت عرفان
گفتیم همه ی تلاش عارف اینست که جامعه را به فراتر از عقل دعوت کند.
عارف میگوید ما یک صورت واقعیه در نفس داریم که اگر کشف شود بالاتر از عقل است.
در مورد همین نظریه حکمت ملاصدرا، اشراق، تفسیر ملامحسن فیض و علامه طباطبایی (ره) نوشته شد.
✅در این جلسه چند نمونه ذکر میکنیم. مثلاً وقتی کسی جنس، مدارک تحصیلی، پست و رفاقتی را از دست میدهد، معمولاً تاسف میخورد. امّا عارف اینجوری نیست به خاطر اینها تاسف نمیخورد. معمولاً تاسف او اینست که چرا ذکر خدا را از دست داد؟ چرا کمتر ذکر گفت؟ چرا آداب صلاة را کم رعایت کرد؟ برای اینها تأسف میخورد.
❇️چنان خود را ساخته است که در این فضا و غیر از این را نمیخواهد، لذا در دعای کمیل فرمودند: قو علی خدمتک.... اعضايم را در راه خدمتت نيرو بخش. مرا برای واجبات محکم کن. مرا نزدیک خودت بگردان و... اینها مطالبی است که عارف ترین انسانها یعنی حضرت امیرالمومنین علی (ع) فرمودند.
 
♥️یکی از عرفاء فرمود هر چیزی یک عقوبتی دارد، مثلاً ازدواج میکنید در عین عشق یک عقوبتی هم هست. بعد میفرماید کیفر عارف فتور و جدایی است. فتور از ذکر غفلت از فکر عقوبتش است. اینقدر همسر، فرزند و دنیا دور او را گرفته است که از ذکر دور شدند.
✳️علامت عرفان سه چیز است:
1⃣◀️شدت محبت برای خدا. 
2⃣◀️گوش او گوش خداست.
3⃣◀️چشم او چشم خدا میشود‌.
🔔مبصر عارف رؤیت امام زمان (ع) و رؤیت خداوند است. دست عارف دست خداست و...
❎منظور صوفیه شدن نیست، منظور اینست که در روایت آمده یک ساعت فکر کردن بهتر از یک سال یا هفتاد سال عبادت است. این فکر در امور دنیایی نیست. این فکر فوق عقل است.
لذت سحر و انس خدا همیشه باید باشد نباید از بین برود.
ایمان و باور است که فوق این عقل است. جامعه باید خود را در محضر خداوند ببیند، مدرک و دکترا و تحصیلات و.‌.. را نبیند.
💠مبنای ما اینست که اگر انسان به عقل خودش اکتفا کند به گناه میافتد، حال اگر گریه کند به خاطر گناهی که کرده است. امّا گریه ی عارف برای اینها نیست، بلکه گریه اش برای اینست که انس بیشتر با خداوند داشته باشند. و سلاحه البکاء که در دعای کمیل آمده برای همین است.
نفس متوقف نشود باید بالا برود.
🔆مرحوم بروجردی (ره) نذر کرد که سفر نرود تا مریض نشود و بتواند تمام ماه مبارک رمضان را روزه بگیرد، و همینطور هم شد تمام روزه ها را گرفتند و مریض هم نشدند، این عقل است.
🌹در کتاب زمزم عرفان آقای ریشهری آمده است که، از همسر مرحوم بهجت (ره) سوال کردند که آقا در منزل ناراحت میشود؟ ایشان فرمودند هرگز! چرا؟ چون عقل خود را رشد داده است و ایمانش قوی است، که او را نگه میدارد.
🔚 حضرت علی (ع) فرمودند:
هر ظرفی یک گنجایشی دارد الا وعاء العلم، مگر ظرف علم که هر چه در آن بیشتر بریزید بیشتر وسعت پیدا میکند.
 عارف غذایش نور، علم و حیات است.
آثار و برکات را از دست ندهید.
فایل صوتی جلسه 23

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه بیست و چهارم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀موضوع: شهود و مراتب شهود
عارف به دنبال مشاهده است که حقیقت را ببیند و در این راه از هیچ سرزنش و توبیخی ناراحت نمیشود.
در این راه مورد معاتبه واقع میشود و کاری به اینها ندارد و در جواب معاتبه نیست.
✅عقیده دارند یک وحدت شخصیه جهان را اداره میکند، این وحدت شخصیه همان توحید صمدی است. همان که قرآن فرمود الله الصمد، همه مخلوقات جوف دارند تنها کسی که جوف ندارد خداست. وحدت شخصیه یعنی توحید صمدی، یعنی یکی دیدن همه مدیران عالم در مقابل تدبیر خدا هیچ است. همه قدرت‌ها در مقابل قدرت خدا قدرت محسوب نمیشود.
❇️این توحید صمدی، شربت میخواهد این شربت در عالم عقل و در عالم اطوار عقل هم نیست. چون اطوار عقل، تصدیق است. یکی صغری میچیند و کبری میچیند تا یک نتیجه ای بگیرد. امّا بسیاری از افراد که در اطوار عقل هستند به شهود نرسیدند.
🍃لذا باید از یک مسیری عبور کند این مسیر شامل چند قسمت است:
1⃣◀️رؤیت بالبصر
2⃣◀️رؤیت بالبصیرت
3⃣◀️رؤیت بالبصر و بصیرت
4⃣◀️ادراک حقیقی یعنی مجرد از عوالم حسی است.
🔔تازه یک شربت ناچیزی به او میدهند. شربتش اینست که توفیق نماز شبی پیدا میکند، یا نماز جماعت میرود امّا به مقام شرابا طهورا نرسیده است.
♻️از پیامبر (ص) سوال شد احسان چیست؟ پاسخ دادند:
أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ‏ كَأَنَّكَ‏ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاك‏ (روضه المتقین ج ١٣). 
احسان اینست که جوری خدا را عبادت کنید که خدا را ببینید، اگر شما خدا را نبینید خدا شما را میبیند.
↙️احسان در بین مردم اینست که، اگر کسی به تو بدی کرد تو از او درگذر.
امّا مرحوم قاضی (ره) میفرماید: احسان، حضور تام است. عابد مانند اینست که، خداوند را میبینند.
❎در سوره مبارکه لقمان آیه ٢٢ آمده است که:
وَمَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ ۗ وَإِلَى اللَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ. 
و هر کس روی تسلیم و رضا به سوی خدا آرد و نکوکار باشد چنین کس به محکم‌ترین رشته الهی چنگ زده است، و (بدانید که) پایان کارها به سوی خداست.
✳️مرحوم قاضی سعید قمی (ره) وقتی به شهود رسید، میفرماید: من نمیتوانم بگویم چگونه بود، فقط همین مقدار برایتان بگویم که من روزی هزار مرتبه ذکر شریف لا اله الا الله را میگفتم، بعد صدایی آمد که بگو ⬅️ لا اله الا هو.
🌿لذا در روایت هست که، مُوتُوا قَبْلَ‏ أَنْ تَمُوتُوا باید صفات جسمانی را از بین ببرید.
عمده شهود، اماته صفات جسمانی است. باید اینها را کنار بگذارید و مجرد شوید تا مشاهده برایتان اتفاق بیفتد.
باید دو بار متولّد شویم، یکبار موقع تولّد به دنیا میآیید و یکبار هم تولّد از صفات جسمانی که تولّد پیدا کنیم، و مجرد از صفات جسمانی شویم.
🔆صفات جسمانی و اجسام حجاب است، آقا امیرالمؤمنین علی (ع) تعدادی از حجابها را شمردند:
1⃣⏪تاریکی
2⃣⏪نور
3⃣⏪نار
4⃣⏪دخان
5⃣⏪ابر
6⃣⏪رعد
7⃣⏪باران
8⃣⏪روشنایی
9⃣⏪رمل و شن
0⃣1⃣⏪کوه
1⃣1⃣⏪شیشه
2⃣1⃣⏪نهرها و حجاب‌های دیگر.
🔥اینکه آتش پرست میشود، آتش حجابش است. کشاورز حجابش آب است، میگوید امسال آب داریم. علم نور است، امّا حجاب میشود. اگر کسی این حجابها را کنار نزند در کرسی توحد نمیتواند بنشیند این توحید شخصی است.
🔚 آقا امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند:
تمام این اجسام موکل دارند، به جای اجسام به موکلش رو بیاورید. موکل اینها هر کدام یک فرشته هستند، حامل اینها فرشته هستند.
به سمت اینها بروید نه به سمت اجسام.
فایل صوتی جلسه 24

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه بیست و پنج ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀موضوع: شهود
شهود برای افرادی است که کون جامع هستند.
کون در اصطلاح عرفاء یعنی هستی.
جامع، صورت کتبی قرآن را گویند چون جامع به حروف ابجد ١١۴ میشود که مساوی با سوره های قرآن است.
همین کون جامع را در عرفان انسان کامل میگویند یعنی کون جامع، انسان کامل است.
نامش حضرت آدم (ع) است، یعنی مصداقش حضرت آدم (ع) است.
❇️اگر به برخی آیات عمل کنید و برخی را رها کنید کون جامع نمیشوید.
اگر (انما یخشی الله من عباده العلماء) نشدید پس انسان کامل نشدید.
اگر بخل را از دل خود بیرون نکردید، اگر هنوز طمع دارید پس کون جامع نیستید.
✅روایتی داریم که ⬅️ (ان هذا القرآن مأدبته...) قرآن سفره خداوند است. از آن استفاده کنید، خانه ای که استفاده نکند خالی است.
مرحوم سید مرتضی در امالی در تفسیرش فرموده است که:
(ان هذه المأدبه غیر متناهیه)، این سفره غیر متناهی است. مؤدة للانسان التی، مقام فوق تجرد این سفره برای انسانی است که فوق تجرد مقامش است.
♻برای نفس دو نوع تجرد داریم:
1⃣◀️تجرد برزخی
یعنی مقامی که انسان از عوالم خیال بیرون میآید.
2⃣◀️تجرد تام عقلی است. 
یعنی قبل از وحی عقلش قضاوتی ندارد این عقل به دست وحی سپرده است. در مقابل معصومین (ع) نظری نمیدهند. انسانهایی که عقل را به ائمه (ع) و وحی نسپردند گرفتار قیاس و استحسان شدند و...
3⃣◀️تجرد اتم است. 
این مقام یعنی به مقامی رسیده که میگوید هنوز کم است. این تجرد، وحدت عددی نیست بلکه وحدت شخصی است. یعنی خودش را در ظل یک وحدت میبیند آن وحدت حقه حقیقیه، همان که حضرت زینب (س) در جواب عبیدالله بن زیاد لعنه الله علیه فرمودند: من چیزی غیر از زیبایی ندیدم.
🔆اینجا نفس برای خودش انشائاتی و ظهوراتی دارد چون تحت ولایت خداوند رفت.
یکی پس از دیگری مردم این انشائات را میبینند. مثلاً نگاه میکند به بیمار شفا پیدا میکند. اینها ظهورات نفس است. سعی کنید کاری کنید که از شما انشائاتی ظاهر شود، بگویند فقیه شدید، مفسر شدید و...
ظهورات نفس اینست که هشت فاعلیت برای نفس است.
☘مرحوم طبرسی میفرماید:
به جان خودم قسم در طول تاریخ اسلام، همچنین بیانی ندیدم.
↩️در قرآن سوره مبارکه انسان آیه ٢١ آمده است که:
عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ ۖ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا. 
بر بالای بهشتیان، لطیف دیبای سبز و حریر ستبر است و بر دستهاشان دستبند نقره خام، و خدایشان شرابی پاک (و گوارا از کوثر عنایت) بنوشاند.
 ↙️امام صادق (ع) فرمودند:
 ان یطهرکم عن کل شئ سوی الله یعنی از غیر خدا خالی شدید فقط خداست و بس.
خطبه ٨۶ نهج البلاغه از شرح ابن ابی الحدید بهترین خطبه در مورد عترت است، مطالعه کنید. ایشان میگوید افسار و زکام حق به دست اهل بیت (ع) است اینها را به بهترین منزل های قرآن وارد کنید.
🔚 ابن ابی الحدید میگوید، بیان حضرت علی (ع) سر بزرگی است. اینها جاری مجرای قرآنند. بعد ابن ابی الحدید میگوید، اگر به ما بگویند این عبارت نشان میدهد که این چهارده نفر معصومند آیا چنین چیزی صحیح است؟
خلاصه اینست که میگوید بله اینها معصومند.
و ادلة النصوص قد دلت علی عصمته، بعد میگوید این عصمت مخصوص حضرت علی (ع) است و غیر صحابه معصوم نیستند.
حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) انشائات و ظهوراتی داشتند که کسی نمیتوانست مقابل ایشان بایستد. اینها استوانه کرامتند.
فایل صوتی جلسه 25

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه بیست و ششم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀موضوع: حقیقت و ساعات فناء
بعد از شهود، مسأله فناء پیش میآید که حقیقت فناء چیست؟ و چه ساعتی برای عارف فناء رخ میدهد؟ 
عارف کلمه فناء را از قیامت گرفته است، چون یک قیامت کبری داریم که تمام هویّات فانی میشوند. کل شئ هالک الا وجهه
این قیامت کبری زمان و مکانش مبهم است، علم این قیامت فقط محضر پروردگار است. نحوه وقوع قیامت به طی و قبض است. حقیقت فناء، فناء وجودات و هویّات حتّی افلاک است.
❇️بزرگان عارف از همینجا مسأله فناء را در عرفان آوردند، و گفته‌اند که نفس به منزله قیامت کبری است. جهت بشری نفس باید مثل قیامت که آسمان و... جمع میشود و لوله میشود، این لوله شدن نفس برای خداوند کمتر از قیامت کبری نیست. بخواهید نفوستان را قبض کنید، به طوریکه بتوانید سِر و راز ربوبیّت را که تحت افلاک مستور مانده است را پیدا کنید، این قبض و طی کمتر از قیامت کبری نیست.
✅چطور نفسم را جمع کنم؟ و خواسته های نفس را بپیچانم؟ این جمع کردن نفس را فناء گویند. یک ماه رمضان روزه میگیریم باز نمیتوانیم نفس را لوله کنیم. چقدر مصیبتها میآید بدنها لوله میشود و میمیرد، ولی نفس‌ها لوله نمیشود هنوز عدّه ای بی دین هستند.
🔆این مقام به راحتی به دست نمیآید. باید ذات، صفات و افعال خودت را در ذات، صفات و افعال خداوند فانی کنید. روح در بدن زندانی است، و بدن و روح هر دو در دنیا زندانی هستند. چگونه میخواهم از صفات، حقیقت و فعل خود بگذرم این سخت است.
♻️برای فنا سه مرتبه است که شامل:
1⃣◀️محو است. 
یعنی افعال را فانی در فعل خداوند کنم.
در این مرتبه گفته اند، بگویید (لا حول و لا قوة الا بالله). 
2⃣◀️طمس است.
صفات خود را فانی در صفات خداوند ببینم.
در این مرتبه گفته اند، بگویید (لا اله الا الله). 
3⃣◀️شهود است.
این مرحله سنگین است. 
در این مرتبه گفته اند، بگویید (لا اله الا هو). 
🍃 در سوره مبارکه رعد آیه ٢٩ آمده است که:
الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَىٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ. 
آنان که به خدا ایمان آورده و به کار نیکو پرداختند خوشا بر احوال آنها، و بازگشت و مقام نیکو آنها راست.
🥀علامه قیصری میگوید:
شجاع کسی است که به مقام فناء برسد. چون شجاع، محمود خداوند است. 
فناء، گذشتن از خواسته‌های نفس است و این طی سجل میخواهد.
✳️برخی افراد که به موت اختیاری رسیدند. اینها چهار ساعت برای فناء دارند، که شامل:
1⃣⏪موت احمر است.
موت احمر مخالفت با نفس است که جهاد اکبر است. مرگ سرخ همان جهاد با نفس است، اگر حضرت علی (ع) فرمودند: ظلمت نفسی، یعنی موت احمر را از دست دادم.
2⃣⏪موت ابیض است.
موت ابیض گرسنگی است، اکثراً روزه است. یا اگر روزه نیست به حدی میل میکند که فطانتش از بین نرود. شکم پر، حکمت و فطانت را از بین میبرد.
3⃣⏪موت اخضر است.
یعنی سعی میکند که لباس متوسط بپوشد لباسهای فاخر نمیپوشد. حضرت علی (ع) فرمودند: اینقدر لباسم را پینه زده ام که دیگر رویم نمیشود بگویم پینه بزند‌.
4⃣⏪موت اسود است.
این ساعاتی است که باید اذیت دیگران را تحمّل کند و احساس درد هم نکند. چون دنبال دیدار محبوبش است لذا برای اینکه به محبوب حق برسد، تمام اذیّت‌ها را تحمّل میکند تا به فناء برسد. 
🔚عبور کردن از این ساعات سخت است. امّا عدّه ای میتوانند، مثلاً امام خمینی (ره) چقدر آوارگی، زندان و تبعید شدند ولی تحمّل کردند. 
در میان جمعیت خندان است، امّا در درون شاد نیست. چشمش میخوابد ولی قلبش بیدار است.
فایل صوتی جلسه 26

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه بیست و هفتم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀موضوع: قاعده تکامل
دو اصل در قاعده تکامل وجود دارد که عبارتند از:
1⃣◀️بشر در بعد انسانی نامحدود است. امّا در بعد حیوانی محدود است. مثلاً یک شخص بخواهد روزی ده کیلوگرم برنج با یک گوسفند بخورد نمیتواند این بعد حیوانی است.
امّا یک انسان میتواند در بعد روحانی به جاهای بالا برسد، و عارفی مثل مرحوم ملکی تبریزی شود.
2⃣◀️در بعد حیوانی نیاز به اراده نیست. امّا در بعد انسانی نیاز به اراده دارد. مثلاً تشنه شدن که اراده نمیخواهد، خسته شدن و خواب رفتن هم بدون اراده است. در بعد حیوانی، مقدماتی دارد که انسان را به آن طرف میبرد. در بعد انسانی و روحانی اراده میخواهد، مثلاً چهل سال یک سیره مستقیم داشته باشد این اراده میخواهد. میخواهد نوافل یومیه را چند سال بخواند این اراده میخواهد.
❇️در بحثهای معنوی پشتوانه اش اراده است، اراده سحر خیزی ماه مبارک را نگه دارید به نتیجه میرسید. در سوره مبارکه تکویر آیات ٢٧ و ٢٨ داریم که: 
إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمين‏. 
این (قرآن عظیم) جز پند و نصیحت اهل عالم هیچ نیست.(٢٧)
لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقيم.
برای هرکس از شما که بخواهد (در همه شؤون زندگی مادی و معنوی) راه مستقیم بپیماید.(٢٨)
❎مرحوم مجلسی (ره) در بحار یک آقا محمد را قصه اش را نقل میکند، که نصف بیروت برای او بود. هر سال قبل از حج رفتن به خدمت امام صادق (ع) میرسید. خمسش را حساب میکرد، اعمال را انجام میداد و برمیگشت. یکسال گفت من دیگر برنمیگردم شما اموال را تقسیم کنید. مقداری پول به امام صادق (ع) داد گفت در مدینه برای من خانه بخرید تا من به حج بروم و برگردم.
رفت و برگشت به امام (ع) عرض کرد خانه خریدید؟ امام (ع) فرمودند بله.
گفت: کجاست، گفت یک طرف خانه ات همسایه ی مادرم زهرا (س) است و یک طرف پیامبر (ص) و یک طرف حضرت علی (ع) چهار طرف ماییم.
گفت به من سند میدهید؟ فرمودند بله.
فرمودند شما دو ماه بیشتر زنده نیستید، به بیروت برگردید. من پول را گرفتم، هوای شیعه مظلوم را داشتم، تعداد زیادی از آنها را خانه دار کردم. به خاطر این کار او در جنّت خانه دارد.
❌یک شخصی پولها را خارج میبرد و خرج میکند، و کارخانه ها تعطیل شده است، به آمریکا رفتند. خوب مگر آمریکا برزخ ندارد قیامت ندارد.
🔙لذا میگوییم اراده میخواهد، با اراده همه کاری میتوان کرد از خداوند در این ماه عزیز بخواهید که در معنویت رشد کنید. اگر اراده نداشته باشید و روزه نگیرید و... خداوند با شما مثل حیوان رفتار میکند. آدم اگر این دو اصل را حفظ کند، هیچوقت خود را نمیبازد. بدانید در بعد مادی محدودید چرا اینقدر زحمت میکشید!؟
در بعد معنوی نامحدودید. اگر فضل خدا نباشد هیچ شخصی پاک نمیشود.
فایل صوتی جلسه 27

بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه بیست و هشتم ماه مبارک رمضان ٩٩ 
🌀موضوع: ارکان عرفان
مرحوم شیخ بوچلی (ره) بنیانگذار این بحث است.
ایشان گفتند عرفان از چهار رکن شروع میشود:
1⃣◀️تفریق
2⃣◀️نفض
3⃣◀️ترک
4⃣◀️رفض
↙️فرمودند هر کسی که این چهار رکن را رعایت کند به عرفان میرسد. منتهی به واحد میشود.
☑️مرحوم محقق طوسی (ره) این را شرح دادند، 
گفتند:
🌱فرق یعنی جدایی وقتی به باب تفعیل برود و تفریق شود این مبالغه را میرساند. یعنی به حدی جدایی میشود که این طرف به آن طرف هیچ برتری ندارد. امّا اینجا که تفریق میگویند یعنی طوری نصف کنید که این طرف با آن طرف هیچ برتری نداشته باشد، مثل فرق سر که باز میکنند دو طرف فرقی با هم ندارد.
🌿امّا نفض یعنی تکان دادن...، چیزی را تکان میدهند تا موجودات حقیر و کوچک بریزد و از آن جدا شود. مثلاً لباس را تکان میدهید تا گرد و غبار بریزد.
☘امّا ترک، انسان از چیزی انقطاع پیدا کند یک عادتی دارد از این عادت رها شود.
🍃رفض، همان ترک است. منتهی فرق آن اینست که ترک با دقت انجام میشود معما کاری ندارد، امّا در رفض، ترک میکند ولی مهمل کاری میشود دقت لازم را ندارد.
🌺عارف این چهار مرحله را دارد.
ذات عارف فرق میبیند یعنی بین خودش و آنچه که میخواهد او را مشغول کند که خدا را نبیند.
عارف نفض دارد، خودش را تکان میدهد علم و ثروت و قدرتش را نمیبیند. لذا اینها به مرحله تجرد میرسند، در اینجا وارد میشود تا ببینند چه عواملی باعث میشود که این تجرد و کمال را از او بگیرد این را ترک گویند.
⭐️ممکن است استادی باشد، ممکن است کتابش باشد، ممکن است چیز دیگری باشد، هر چیزی که بخواهد او را از این مقام بیرون بیاورد آن را ترک میکنند. امّا مرحله رفض، خیلی مرحله بالایی است دیگر ذات خودش را به امور کلیه وصل میکند. ایشان رافض است یعنی تمام اموری که دستش را میگیرد نسبت به آنها رافض است فقط خدا را میبیند‌.
💦مرحوم حسینقلی خان همدانی تا بیست سال این چهار عمل را انجام میدادند، بعد از بیست سال برایشان مکاشفه ای شد. به حدی که میفهمید چه کسی اشتباه میرود به شاگردانش فرمود: اگر ارباب صبری خداوند به تو میدهد من بیست سال بعد از اجتهاد کار دارم تا خداوند عنایت فرمود.
🌼بعد از بیست و هشت جلسه که بحث کردیم فکر نکنید به جایی میرسید باید صبر کنید.
صبر کنید به خدا برسید اگر حتّی فرشتگان و عقول هم آمدند اعتناء نکنید چون میخواهید به خدا برسید. اینها برای این است که عارف میخواهد به فقه اکبر برسد به باطن نماز برسد.
اگر کسی پاک شود به رفض رسیده خواب نمیبیند چون به کمال رسیده است فرشته ببیند، اعتناء نمیکند دیگر به خواب که اصلاً اعتناء نمیکند‌.
💠علامه جوادی حفظه الله تعالی چند روایت در تسنیم آورده است که، مؤمنین در عالم بعد مرگ میگویند خدایا خودت را به من نشان بده خدا نشان میدهد. گفته‌اند کسی که این راه را برود خداوند معلّمش میشود.
❌دنبال صوفی و درویش نباشید اینها اگر بلد بودند که خودشان را نجات میدادند. دنبال عارف باشید دنبال ائمه (ع) باشید.
🔔دستور دادند هر موقع حالت قبض پیش آمد بلافاصله ذکر یا قابض بگویید. و هنگامیکه حالت بسط پیش آمد یا باسط بگویید. آنجایی که شوخی، خنده و خوشحالی برایتان پیش آمد یا باسط بگویید. و آنجایی که حال و هوای گریه پیدا کردید یا قابض بگویید.
🔚 اگر میخواهید آدم شوید بروید کتاب علامه حسن زاده آملی (حفظه الله) یعنی انسان در عرف عرفان را بخوانید.
باید هر روز کلاس بروید و تلاش کنید که مزاحمت معنوی ایجاد نشود. اینها از روایات ائمه (ع) است منتهی با اصطلاح خاص است. معنویت، کمال مطلق است.
فایل صوتی جلسه 28

ادامه دارد

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

سلسله بحث‌های معرفتی آیت‌اله احدی در ماه مبارک رمضان

سلسله بحث‌های معرفتی آیت‌اله احدی در ماه مبارک رمضان https://eitaa.com/gmp_rozblog_com سلسله بحث‌های معرفتی آیت‌اله احدی در ماه مبارک رمضان سلسله بحث‌های معرفتی آیت‌اله احدی در ماه مبارک رمضان سلسله بحث‌های معرفتی آیت‌اله احدی در ماه مبارک رمضان سلسله بحث‌های معرفتی آیت‌اله احدی در ماه مبارک رمضان سلسله بحث‌های معرفتی آیت‌اله احدی در ماه مبارک رمضان

سلسله بحث‌های معرفتی آیت‌اله احدی در ماه مبارک رمضان سلسله بحث‌های معرفتی آیت‌اله احدی در ماه مبارک رمضان سلسله بحث‌های معرفتی آیت‌اله احدی در ماه مبارک رمضان سلسله بحث‌های معرفتی آیت‌اله احدی در ماه مبارک رمضان

ما را از نظرات ارزشمند خود درباره‌ی این مطلب آگاه کنید
درباره : متفرقه , نکات خواندنی ,
بازدید : 312
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


برچسب‌ها : متفرقه , نکات خواندنی , رمضان , آیت‌اله احدی , معرفتی , پیامکها ,

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش